Het station van Rosmalen wordt in juni 1881 tegelijkertijd met de enige spoorlijn van de Nederlandsche Zuid-Ooster Spoorweg-Maatschappij, de verbinding tussen Tilburg, ‘s-Hertogenbosch en Nijmegen, in gebruik genomen. Het dorp krijgt in tegenstelling tot de meeste plaatsen aan de lijn een uniek stationsgebouw. Het eenvoudige rechthoekige gebouw is een verkleinde versie van het gebouw dat de NZOS in Udenhout neerzet.
In 1905 is het stationsgebouw nog enigszins uitgebreid, maar in 1938 schrapt NS het station alweer uit het Spoorboekje om de dienstregeling tussen ‘s-Hertogenbosch en Nijmegen te versnellen. Tot begin jaren ’70 vindt nog wel goederenvervoer naar het station plaats en worden de seinen en overwegen vanuit het gebouw bediend.
In de daaropvolgende jaren wordt de voormalige NZOS-lijn gemoderniseerd en komt er in de dienstregeling ruimte voor een aparte stoptreindienst. Vanaf begin jaren ’80 opent NS dan ook diverse voorstadshaltes langs de lijn. In 1981, precies honderd jaar na de opening van het eerste station, neemt NS het nieuwe station Rosmalen in gebruik. Het nieuwe station ligt zo’n 700 meter ten oosten van het oude station.
Het oude stationsgebouw is dan al in gebruik als woonhuis annex kantoorpand. Hiervoor is het gebouw een aantal keer verbouwd. Zo is aan drie zijden van het gebouw een luifel aangebracht. Ook is aan de westzijde een bijgebouw geplaatst. Als herinnering aan de vroegere stationsfunctie is de oude stationsnaam op de oorspronkelijke plek, inmiddels verscholen onder de luifel, teruggebracht.
Het voormalige stationsgebouw van Rosmalen is het enige bouwwerk van de NZOS dat bewaard blijft. Door de dichte begroeiing van het terrein tussen het gebouw en de spoorlijn is het vanuit de trein vrijwel niet meer te zien.
Op de foto boven dit artikel het voormalige stationsgebouw van Rosmalen op 11 juli 2015.
De situatie in Rosmalen met het oude station als middelpunt van de kaarten van rond 1930 en 2020. Het nieuwe station is op de kaart uit 2020 te herkennen aan het vierkantje in de spoorlijn.