Stoomtrein Goes - Borsele

In de jaren twintig legt de Spoorweg-Maatschappij Zuid-Beveland vanuit Goes enkele tramlijnen door Zuid-Beveland aan. De exploitatie van de reizigerstreinen vindt plaats met motorrijtuigen en is al na enkele jaren weer gestaakt. De  lijnen naar Wemeldinge en Wolphaartsdijk zijn in 1942 opgeheven en opgebroken. De ringlijn ten zuiden van de Zeeuwse Lijn blijft langer in gebruik. Terwijl het westelijke deel van 's-Heer Arendskerke richting Borssele nog tot 2007 in gebruik is als goederenlijn naar het Sloegebied, staakt NS het goederenvoervoer op het oostelijke deel naar Hoedekenskerke en Borssele in 1972. Datzelfde jaar neemt de Stoomtram Goes - Borsele de verbinding over voor museale ritten.

De SGB start direct in 1972 met de exploitatie van de spoorlijn. Doordat het baanvak tussen Oudelande en Driewegen is afgekeurd, kan de SGB niet doorrijden naar Borssele en wordt Oudelande het eindpunt van de museumlijn. De spoorlijn Oudelande - Borssele is hierna opgebroken. De SGB exploiteert de toeristische dienst jarenlang tot Hoedekenskerke. Vanaf 2010 is Baarland het eindpunt van de museumlijn. Stoomtreinen rijden echter tot Hoedekenskerke aangezien in Baarland geen omloopmogelijkheid voor de locomotieven is. Het baanvak tussen Baarland en Oudelande is nog aanwezig, maar inmiddels zwaar begroeid door struiken.

Een opvallend onderdeel van de collectie zijn E-locs 1136 en 1145. Beide zijn sinds 2006 eigendom van de SGB voor eventuele ritten op de Zeeuwse lijn. Tot nu toe is niets met de locs gebeurd. Op de foto de 1136 Op het emplacement in Goes ligt veel spoorwegmateriaal op geslagen. Hier bevinden zich ook delen van de oude perronoverkapping van Utrecht Centraal. Een van de oude seinhuizen van Middelburg is overgebracht naar Goes. De oude goederenloods van Middelburg is in 2001 verplaatst naar het emplacement van de SGB.

Het tractiegebouw in Goes.De SGB maakt in Goes gebruik van tractiegebouw dat in 1927 is neergezet als depot en werkplaats voor de nieuwe motorrijtuigen die op de Zeeuwse tramlijnen rijden. Het gebouw is in de periode 2010-2014 geheel gerenoveerd. Op het emplacement van Goes bevindt zich ook de monumentale goederenloods van Middelburg uit 1870. Ook een seinhuis uit de Zeeuwse hoofdstad is op het emplacement vinden. Beide zijn in 2001 van Middelburg naar Goes verplaatst. Op het terrein ligt onder anderen een deel van de oude perronkap van Utrecht Centraal gereed om te worden gereconstrueerd.

In november 2017 komt de recent verworven voormalige USATC 7989 in Nederland aan. Met de loc wil de SGB weer een NS 2000 op de baan brengen. Tijdens Sporen naar het verleden op 12 mei 2018 is de Amerikaanse loc van een afstandje voor het grote publiek te zien.In eerste instantie start de SGB de exploitatie van de museumlijn met enkele kleine stoomlocomotieven die bij verschillende industrieën overbodig zijn geworden. Van de Belgische Spoorwegen neemt de SGB enkele houten coupérijtuigen over. Later schaft de SGB een aantal Nederlandse Blokkendoosrijtuigen aan. Inmiddels beschikt de SGB ook over andere historische NS-rijtuigen, zoals een stalen coupérijtuig en een ovaleramenrijtuig. Ook heeft de stichting enkele locomotoren en diesellocomotieven in gebruik. Ook de elektrische locomotieven 1136 en 1145 zijn eigendom van de SGB. De locs zijn bestemd voor eventuele toeristische ritten op de Zeeuwse hoofdlijn. Ondanks het diverse spoorwegmaterieel is de spoorlijn tussen Goes en Baarland voor de wet een tramweg. Desondanks verandert de Stoomtram Goes - Borsele de naam in de jaren '90 in Stoomtrein Goes - Borsele.

 Locomotor 122 en rechts Ome Ceesje C909 voor het tractiegebouw van de SGB.Sinds 2010 laat de SGB twee Duitse Railbussen tussen Goes en Baarland rijden. De Railbussen uit 1960 rijden op de museumlijn tot de twee replica's van de Nederlandse motorrijtuigen van het type omC gereed zijn. De replica's van de motorrijtuigen 901-908 die NS in 1927 op de Zeeuwse tramlijnen inzet, worden gebouwd met zowel onderstel als motor, bak en wielstellen van Duitse Railbussen. Het ontwerp van de bakopbouw komt wel overeen met dat van de oorspronkelijke omC's. In de zomer van 2017 rijdt omC 909 de eerste kilometers op de lijn van de SGB. Het interieur moet dan nog afgebouwd worden.

Een ander project is de terugkeer van dieselloc 2424. De locomotief is in april 2016 na een verblijf van 25 jaar in het buitenland overgebracht naar de Stoomtrein Goes-Borsele. De SGB knapt de loc rijvaardig op in de originele bruine kleurstelling. Anderhalf jaar later komt ook de door de SGB aageschafte voormalige USATC 7989 in Nederland aan. Met de loc wil de SGB weer een NS 2000 op de baan brengen.

Oude goedenwagon en divers spoorwegmateriaal op het emplacement in Goes. Dieselloc 521 in het tractiegebouw in Goes. Dieselloc 2424 komt na vele omzwervingen na 25 jaar terug in Nederland. De SGB haalt de loc in het voorjaar van 2016 uit België. In Goes wordt de loc weer rijvaardig gemaakt en in de originele bruine kleurstelling geschilderd. Op de achtergrond is sik 361 te zien. Een van de twee replica's van de motorwagens van het type omC.

Het voormalige stationsgebouw van de SZB in Kwadendamme op 12 mei 2018. De spoorwegmaatschappij laat in totaal twaalf stationsgebouwen van dit type neerzetten. Hiervan blijven er negen bewaard.De tramlijn door Zuid-Beveland is voor een groot deel in historische staat bewaard gebleven. De meeste overwegen in de bebouwde kom van Goes zelf en die in de N666 bij Nisse zijn met moderne overweginstallaties met spoorbomen beveiligd. Op enkele stations is het emplacement in historische staat hersteld. Langs de lijn zijn de stationsgebouwen van 's-Gravenpolder -'s-Heerabtskerke, Nisse, Kwadendamme en Baarland bewaard gebleven en in gebruik als woonhuis. De stationsgebouwen zijn van het standaartype dat de SZB langs de tramlijnen in Zuid-Beveland laat neerzetten. De eenvoudige rechthoekige gebouwen hebben een hoog zadeldak. De entree bevindt zich in de kopgevel. Bij het stationsgebouw van 's-Gravenpolder -'s-Heerabtskerke staat sinds eind maart een Mitropa-slaaprijtuig dat door de bewoners van het station is ingericht als bed & breakfast.

Het stationsgebouw van Hoedekenskerke is na beschadigingen in de Tweede Wereldoorlog in 1944 gesloopt. Ter hoogte van het voormalige station heeft de SGB een nieuw emplacement aangelegd met een overkapt perron, een seinpost en een waterkolom.

Rangeerloc 22, de Bever, is al decennialang een vaste kracht bij de SGB. Ook tijdens Sporen naar het verleden op 12 mei 2018 is de loc volop in de weer op het emplacement in Goes. De Railbussen van SGB bij vertrek van het tramstation in Goes. Het tracé even ten zuiden van Goes. Dieselloc 451 passeert op 10 september 2016 tussen 's-Gravenpolder en Goes een onbewaakte overweg. De MBS-loc rijdt hier met een lange reizigerstrein van Hoedekenskerke naar Goes.
Locomotor 264 rangeert op het emplacement van 's-Gravenpolder-'s-Heer Abtskerke. Het voormalige stationsgebouw van 's-Gravenpolder-'s-Heer Abtskerke. Het gereconstrueerde emplacement van 's-Gravenpolder-'s-Heer Abtskerke. Shunter-loc 203-102 is tijdens het dieselweekeinde van de SGB te gast op de Zeeuwse tramlijn. De loc vertrekt hier met een lange reizigerstrein uit 's-Gravenpolder-'s-Heer Abtskerke.
Tijdens het evenement Sporen naar het verleden is SSN-loc 65 018 te gast bij de SGB. Op 12 mei 2018 is de loc met enkele SSN- en SGB-rijtuigen tussen Nisse en Kwadendamme onderweg naar Hoedekenskerke. De oude tramlijn door Zuid-Beveland kent net als de Zeeuwse Lijn diverse dijkcoupures. Op de foto de coupure bij Kwadendamme op 12 mei 2018. Op 12 mei 2018 vertrekt stoomloc WD 196 van Stoomclub Maldegem met de blokkendoosstam van de SGB uit Kwadendamme naar Goes. Links staat het originele stationsgebouw. Stoomloc WD 196 is tijdens Sporen naar het verleden 2018 te gast bij de SGB. Op de foto rangeert de loc op 12 mei dat jaar in Hoedekenskerke.