Naast twee museumstellen blijft één Plan V-treinstel bewaard voor commerciële inzet. Treinstel 466 gaat na de terzijdestelling bij NS over naar de Karel Foundation en maakt in 2019 de eerste rit als De Karel. In 2020 is het treinstel in een opvallende rode kleurstelling geschilderd. De opbrengsten van de ritten van het treinstel komen ten goede van KWF en andere goede doelen.

In december 2014 veilt NS voor de radio-actie Serious Request een oud rijtuig, compleet met keuken en bar. Na de veiling blijkt dat het rijtuig vol asbest zit en niet kan worden uitgeleverd aan de hoogste bieder. Met het uit dienst gaan van het Materieel ’64 komt de eigenaar met NS overeen om in plaats van het rijtuig een Plan V-treinstel over te nemen. De keuze valt op treinstel 466. Het treinstel is na de afscheidsrit van de Plan V-treinstellen, eind september 2016, in Amersfoort gestald. Na een bezoek aan de Haarlemse werkplaats in juni 2018 verhuist het stel naar Blerick. Inmiddels is bekend dat dat 466 voortaan als De Karel, vernoemd naar de vader van de eigenaar, door het leven gaat. In september 2019 maakt het treinstel een eerste proefrit. Eind oktober gaat het stel voor onderhoud naar de Zutphense werkplaats. Voor de terugrit van Zutphen naar Blerick wordt een eerste rit voor publiek georganiseerd.

Voor het behoud van de 466 is De Karel Foundation opgericht. De stichting verhuurt De Karel voor besloten gezelschapsvervoer. De opbrengsten gaan niet alleen naar het behoud van het treinstel maar ook naar KWF Kankerbestrijding. De stichting werkt verder onder andere samen met Stoom Stichting Nederland en Stichting Hondekop. In eerste instantie heeft het NS-gele treinstel alleen stickers op de blauwe reclamebanden. In het voorjaar van 2020 krijgt De Karel een rode kleurstelling met uitbundige bestickering en een blauwe bak rond de front- en sluitseinen.

De Karel Foundation
Website: karel.rocks
Social Media: Facebook
Geplande rit(ten):

Op de foto boven dit artikel rijdt De Karel op 15 april 2023 tijdens een grote conditierit Utrecht Centraal binnen. Het treinstel is eerder die dag al vanaf de Amsterdamse Watergraafsmeer via Deventer, Arnhem en Breda naar Den Haag gereden. Vanuit Utrecht rijdt het treinstel via Hilversum weer naar de Watergraafsmeer.