De Stichting Historisch Dieselmaterieel is in 2004 opgericht voor het behoud van Nederlands dieselmaterieel in het tijdsbeeld van de jaren ’70 en ’80. De stichting heeft al sinds de oprichting het plan een trek-duwtrein te formeren met twee locomotieven uit de serie 2200 en een aantal Plan E-rijtuigen. Naast de locs en rijtuigen bezit de SHD sinds 2010 ook een wisselend aantal Plan U-treinstellen. Uiteindelijk is alleen DE-loc 2205, al dan niet met het gerestaureerde meetrijtuig van de stichting, regelmatig op het Nederlandse spoorwegnet te zien.

Eind 2004 schaft de SHD DE-locs 2205 en 2275 aan. In de loop der jaren is de 2205 in eerste instantie cosmetisch opgeknapt en weer van de geel-grijze NS-kleurstelling voorzien. Sinds 2015 is de loc rijvaardig en dankzij de aanwezige ATB inzetbaar op het hoofdrailnet. De SHD verhuurt de loc regelmatig voor de inzet bij werkzaamheden en rangeerklussen. De 2275 is de enige locomotief uit de serie die altijd de originele bruine kleurstelling heeft behouden. De SHD heeft plannen ook deze loc op te knappen en weer rijvaardig te maken. In mei 2021 is de, bijna onherkenbaar verbouwde, voormalige NS 2282 van Strukton Rail aan de collectie van de SHD toegevoegd. Naast de drie 2200-en bezit de stichting ook twee locomotoren. Zowel de 243 als de 334 zijn rijvaardig.

Naast de locomotieven beschikt de SHD ook over negen, grotendeels incomplete, rijtuigen die oorspronkelijk nooit in de trek-duwtreinen uit de jaren ’70 en ’80 te zien zijn geweest. Plan E-rijtuigen RD 6956, RD 6968 en Plan L-rijtuig P 7940 rijden tot 2004 als fietsrijtuig voor NS. Het drietal gaat na de terzijdestelling over naar de SHD. De voormalige restauratierijtuigen en het postrijtuig zijn inzetbaar maar nog altijd ingericht als fietsrijtuig. De 6956 en de 7940 hebben nog de geel-blauwe intercity-kleurstelling, de 6968 is inmiddels teruggebracht in de oorspronkelijke blauwe uitvoering. Het voormalige restauratierijtuig RD 6958 is eveneens sinds 2004 eigendom van de SHD. Het rijtuig doet van 1988 tot eind jaren ’90 dienst als materiaalwagen van de ongevallentrein en heeft hierdoor de gele NS-kleurstelling. Het rijtuig is niet rijvaardig.

De SHD neemt in 2008 Plan E-rijtuigen B 6609 en B 6712 over van de VSM. Laatstgenoemd rijtuig is in de loop der jaren als onderdelenleverancier voor het Spoorwegmuseum en de VSM volledig gestript. De 6609 mist alleen het complete interieur. Beide rijtuigen zijn hierdoor niet inzetbaar. Plan W-rijtuigen B 4105 en B 4107 na het faillissement van de Friese Stoomtrein-Maatschappij in 2013 eigendom van de SHD. De 4105 is rijvaardig en heeft sinds 2018 de Benelux-kleurstelling uit de jaren ’70 en ’80: donkerblauw met een gele streep en gele deuren. De 4107 is niet inzetbaar en heeft nog altijd de intercity-kleurstelling waarmee het in 2003 terzijde gaat. Plan C-rijtuig P 7918 is sinds eind jaren ’70 in gebruik als meetrijtuig het NS Centrum Technisch Onderzoek, CTO. In 2000 gaat het compleet gele rijtuig over naar Eurailscout. In januari 2014 draagt Eurailscout het meetrijtuig over aan de SHD. De stichting heeft het rijtuig dat jaar opgeknapt en in de kleurstelling uit de jaren ’80 teruggebracht, inclusief groot NS-logo. Inmiddels wordt het rijtuig, in samenwerking met de TU-Delft, Strukton, Eurailscout weer ingezet als meetrijtuig. SHD-loc 2205 zorgt doorgaans voor de tractie.

In 2010 neemt de SHD de rijvaardige rode Plan U-treinstellen 113 en 121 over van de HIJSM. De 113 is een jaar later geruild voor de gele, maar niet rijvaardige 151. Het treinstel gaat vijf jaar later over naar de Stichting 2454 CREW. Intussen gaat de 121 in 2014 buiten dienst.

Stichting Historisch Dieselmaterieel
Website: dieseltreinen.nl
Social Media: Facebook
Geplande rit(ten):
Zie voor de actuele materieelcollectie de Nederlandse Museummaterieel Database

Op de foto boven dit artikel zijn Plan U-treinstel 121 en Plan W-rijtuig 4105 op 17 oktober 2014 op het terrein van de Amersfoortse wagenwerkplaats te zien.