In 1995 is speciaal voor het behoud van een vierwagenstel van het type Materieel ’54 de Stichting Mat. ’54 Hondekop-Vier opgericht. De stichting is sinds februari 1996 eigenaar van treinstel 766. In 2015 is ook het enige bewaarde Benelux-treinstel, de 220.902 van de NMBS, aan de collectie toegevoegd. De naam van de stichting wijzigt na de overname van het tweede treinstel in Stichting Hondekop.
Speciaal voor het behoud van een vierwagenstel van het type Materieel ’54 is in 1995 is Stichting Mat. ’54 Hondekop-Vier opgericht. De stichting is sinds februari 1996 eigenaar van treinstel 766. Naast de goede staat van het intercitytreinstel, speelt ook mee dat het treinstel, in tegenstelling tot de beschikbare niet verbouwde gele stellen 770 en 774, de originele ramen heeft. Om de 766 in historische staat terug te brengen, demonteert de stichting het complete originele interieur van de 774. Voor de herkenbaarheid en om verwisseling met de voor de sloop bestemde treinstellen te voorkomen, krijgen de neuzen van het geel-blauwe treinstel na de overname een tijdelijke alternatieve beschildering. In 1999 krijgt de 766 weer gele neuzen.
Van oktober 2000 tot maart 2001 is het treinstel in etappes in de groene kleurstelling geschilderd. Omdat het treinstel deze periode ook voor wegleerritten wordt gebruikt, is de 766 regelmatig met verschillend gekleurde rijtuigbakken op het spoor te zien. In 2007 is het treinstel voor filmopnamen over de treinkapingen in de jaren ’70 voor het eerst in de gele NS-kleurstelling met blauwe reclamebanden geschilderd.
Van 2010 tot 2016 krijgt de 766 een grondige revisie en is het treinstel opnieuw groen geschilderd. Bij de revisie is ook de in 1978 verdwenen bagageruimte weer teruggebouwd. Hoewel de stichting de klassieke banken van treinstel 774 beschikbaar heeft, blijft het intercity interieur uit de jaren ’70 vooralsnog gehandhaafd. Begin juli 2016 maakt de 766 voor het eerst in zes jaar weer een rit met publiek.
Intussen is de stichting sinds 2015 ook eigenaar van het enige bewaarde Benelux-treinstel, de 220.902 van de NMBS. Het treinstel staat sinds de buitendienststelling in 1988 in afwachting het nog te bouwen Belgische spoorwegmuseum opgeslagen in een loods in Leuven. In juli 2017 is het treinstel van Leuven naar Roosendaal overgebracht om te worden gereviseerd en uiteindelijk weer rijvaardig te worden gemaakt. De naam van de stichting wijzigt na de overname van het tweede treinstel in Stichting Hondekop.
Op de foto boven dit artikel rijdt de 766 op 15 september 2018 bij Teuge. Het museumstel maakt die dag vanuit Hardenberg een rondrit door Nederland.