
Park Oosterspoorbaan is op 26 december 2016, enkele weken voor de officiele opening, zo goed als af.
De zogenaamde Oosterspoorbaan verbindt sinds juni 1874 Hilversum met Utrecht. De spoorlijn loopt langs de oostzijde van de Domstad en heeft als hoofdstation het Maliebaanstation. Hierna loopt de spoorlijn door naar Lunetten waar de lijn aansluit op de bestaande lijn naar ‘s-Hertogenbosch en later ook naar Arnhem. Het overstapstation Lunetten is in 1932 gesloten en zeven jaar later stopt ook de reizigersdienst naar het Maliebaanstation. Hier is in 1954 het Spoorwegmuseum geopend. De spoorlijn blijft nog decennialang in gebruik voor het goederenvervoer en als omleidingsroute. Later maken ook de pendeltreinen naar het museum en de zogenaamde Heimwee expressen gebruik van de spoorlijn. In oktober 2012 is het baanvak Utrecht Maliebaan – Lunetten gesloten om ruimte te maken voor nieuwe sporen.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Een maand na de sluiting van de spoorlijn is het gedeelte tussen de Koningsweg en de aansluitingen bij Utrecht Lunetten al opgebroken om plaats te maken voor de uitbreiding van de aansluiting van de lijnen naar Arnhem en ‘s-Hertogenbosch en de geplande tramlijn naar de Uithof. Op een deel van het voormalige spoorwegtracé wordt ingericht voor het bouwverkeer.
Eind 2015 is wordt bekend dat het resterende deel van de spoorlijn en verschillende stroken grond langs de lijn worden omgevormd tot het Park Oosterspoorbaan. Als herinnering aan de spoorlijn blijven de bovenleidingsportalen staan. Een groot deel van de rails is in februari 2016 verwijderd en hergebruikt bij de Stoomtrein Goes Borsele. Tussen de resterende rails is een wandelpad aangelegd. Het Park Oosterspoorbaan wordt op 22 januari 2017 officieel in gebruik genomen.
De foto’s op deze pagina zijn gemaakt op 26 december 2016, tenzij anders vermeld.
Zie Oosterspoorbaan.nl voor meer informatie over het park