In 1880 start de Nederlandsche Tramweg Maatschappij in Friesland met de aanleg van de eerste tramlijnen. De daaropvolgende twintig jaar ontstaat in de provincie een uitgebreid net van tramlijnen. Alle lijnen hebben de normale spoorwijdte van 1435 mm. Op verschillende baanvakken vindt dan ook gemengd trein- en tramvervoer plaats. In 1911 vervolgt de NTM de aanleg van tramlijnen aan de oostkant van de provincie met uitlopers naar de aangrenzende delen van Groningen, Drenthe en Overijssel. Ondanks dan er nog diverse plannen zijn, blijft de totale lengte van het uitgebreide tramnet in 1916 steken op 297 kilometer.
Eind jaren 1930 begint de afbraak van het trambedrijf. Trajecten worden voor het reizigersvervoer gesloten of helemaal opgeheven. Enkele baanvakken gaat over naar NS. De jaren na de oorlog rijden de laatste reizigerstrams en gaan de resterende trajecten voor het goederenvervoer over naar NS. In 1949 gaan de trajecten weer over naar de NTM die met NS materieel het goederenvervoer verzorgt. Nog geen tien jaar later neem NS de tramlijnen weer over. De daaropvolgende jaren zijn de meeste verbindingen gesloten. Tussen Groningen en Drachten rijden nog tot 1985 goederentreinen. Hierna is het baanvak gesloten en in 1988 als laatste voormalige NTM-lijn opgebroken. In de noordelijke provincies zijn nog altijd sporen van de voormalige tramlijnen terug te vinden. Naast voormalige stationsgebouwen zijn ook diverse baanvakken nog herkenbaar als fiets- of wandelpad.
Tramlijn Makkinga – Steenwijk
De NTM neemt de tramlijn tussen Makkinga en Steenwijk in mei 1914 in gebruik. In oktober 1947 is het personenvervoer gestaakt. Hierna neemt NS de exploitatie van het goederenvervoer voor twee jaar over. De vervoerder rijdt voornamelijk met de Britse locs van de latere serie 161-165, over. De Britse locs maken in 1956 plaats voor de speciaal voor de voormalige tramlijnen gebouwde locomotieven van de serie 450. In september 1962 staakt de NTM het goederenvervoer en is de tramlijn opgebroken.
Het stationsgebouw van Noordwolde blijft na de sluiting van de tramlijn bewaard en wordt omgebouwd tot brandweerkazerne. Hierbij is onder andere een aantal vensters dichtgemetseld en krijgt het gebouw een grote garagedeur. Na de eeuwwisseling staat het gebouw enige tijd leeg. Inmiddels is het voormalige stationsgebouw opgeknapt en in gebruik als horecagelegenheid. De bestrating herinnert aan de tramrails die voor het gebouw lag. In 2024 is ook een kort stuk echte rails neergelegd. In mei dat jaar is hier locomotief NS 164 neergezet. Achter de in de voorgaande jaren opgeknapte loc gaat de WD 70031 schuil. De locomotief is van hetzelfde type als de Britse locomotieven die in de jaren na de oorlog op de tramlijn te zien zijn.
Naast het stationsgebouw blijft ook de woning van de stationschef in Noordwolde bewaard. In het nabijgelegen Frederiksoord blijft de goederenloods van de Maatschappij van Weldadigheid bewaard. De loods is in 1920 naast het tracé van de tramlijn neergezet voor de opslag en overslag van goederen. Na het staken van het goederenvervoer verkoopt de maatschappij de loods en krijgt deze diverse bestemmingen. In 2023 komt de loods weer in het bezit van Maatschappij van Weldadigheid. Na een opknapbeurt moet de voormalige goederenloods onder andere dienst gaan doen als tentoonstellingsruimte en als stalling voor de Kolonie Express.
Op de foto boven dit artikel het voormalige stationsgebouw van Noordwolde met daarvoor DE-loc 164 op 28 juli 2024.