Aan het eind van de negentiende eeuw krijgt Utrecht Centraal nieuwe overkappingen. Drie perronkappen en twee hoge kappen over de tussenliggende sporen vormen een overdekt geheel van 50 bij 335 meter. Vanaf eind jaren ’60 zijn de kappen geleidelijk gesloopt. Zo maken ze plaats voor de nieuwe traverse tussen de stationshal en de Jaarbeurs en later voor de uitbreiding van de stationshal. In 2002 verdwijnen de laatste kappen over de sporen. In 2010 en 2011 zijn de laatste perronkappen verwijderd. Een deel van deze kappen verrijst drie jaar later op het nieuwe Berlijnplein in Leidsche Rijn Centrum, bovenop de A2. Door de kappen naast elkaar te zetten, is het zogenaamde Perron 9 over een gebied van 30 bij 35 meter overdekt.
De sierlijke ijzeren overkapping van het Utrechtse Centraal station is in 1893 ontworpen door George van Heukelom en komt in 1895 gereed. Al in 1968 is een deel van de overkapping gesloopt om plaats te maken voor de nieuwe traverse tussen de stationshal en de Jaarbeurs. De sloop van de oude stationshal zorgt ervoor dat enkele jaren later de eerste perronkap is verwijderd. In 1987 is opnieuw een deel gesloopt om plaats te maken voor de uitbreiding van de traverse. Vijftien jaar later zijn de laatste kappen over de sporen vanwege instortingsgevaar verwijderd. In 2010 en 2011 maken de laatste perronkappen plaats voor de nieuwe perronkappen met zonnecellen. De laatste kappen blijven bewaart en zijn eind 2014 nabij de voorstadshalte Utrecht Leidsche Rijn bovenop de A2 neergezet. Door ze naast elkaar neer te zetten, vormen ze midden op het zogenaamde Berlijnplein een vrijwel vierkante open hal. Het plein wordt komende jaren verder ontwikkeld tot uitgaansplein met horeca, terrassen, een bioscoop, podium en evenementenveld.
Lees meer over de geschiedenis van de Utrechtse overkapping in het digitale magazine Retours van maart 2013
Op de foto boven dit artikel Perron 9 op het Berlijnplein in het, op 26 juli 2015 nog amper bebouwde, Leidsche Rijn Centrum. Op de achtergrond de voorstadshalte Utrecht Leidsche Rijn.