In 1885 neemt de Geldersch-Overijsselsche Lokaalspoorweg-Maatschappij de spoorlijn tussen Winterswijk en Zevenaar in gebruik. Aalten krijgt hierbij een standaard stationsgebouw van het grootste type. Het hoge gebouw is rechthoekig en heeft zowel aan de straat- als de perronzijde een puntgevel. In totaal laat de GOLS diezelfde periode nog negen gebouwen van dit ontwerp neerzetten.
In 1919 is het stationsgebouw van Aalten aanzienlijk uitgebreid. Hierbij is het middendeel met een verdieping verhoogd. De linkervleugel is verdubbeld en aan de rechtervleugel komt een lange lage vleugel.
Aalten overleeft verschillende saneringen en kent zo nog tot 1991 goederenvervoer. Het station heeft hierdoor nog lange tijd een klein goederenemplacement. Pas in 2006 zijn vrijwel alle sporen, waaronder het losperron, uitgewist. Het stationsgebouw blijft wel bewaard, maar staat intussen al jaren leeg.
Op de foto boven dit artikel de spoorzijde van het verwaarloosde stationsgebouw van Aalten op 13 februari 2016.