Bij de aanleg van de Flevolijn is direct rekening gehouden met de uitbreiding van Almere. Naast de drie stations die direct bij de opening van de lijn in gebruik zijn genomen, is ook de ruwbouw van twee andere stations gereed. Ten oosten van de bebouwing van Almere Buiten komt in 1987 de ruwbouw van Almere Buiten Oost. Door de naam alvast op te nemen in de traditionele koersrollen is ook het NS materieel voorbereid op de komst van het station. Het station is net als de andere stations gebouwd als viaductstation en krijgt vier sporen en twee eilandperrons. Het emplacement wordt in de dienstregeling gebruikt als keerpunt van treinen met Almere Buiten als begin- en eindpunt.

In december 2004 stoppen de eerste reizigerstreinen bij het station. Hiervoor zijn de trappen die in de ruwbouw een knik hebben, vervangen door rechte trappen met een rustpunt. Ook krijgen beide perrons een lift. Een perronkap is achterwege gelaten. Het station krijgt bij de opening de naam Almere Oostvaarders.

Station Almere Oostvaarders Almo
Opening: 12 december 2004
Spoorlijn(en): Weesp – Lelystad km 21,9
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo

Op de foto boven dit artikel station Almere Oostvaarders op 7 maart 2015.