![]() |
||
Station Baarn |
Brn | |
Opening: | 10 juni 1874 |
|
Spoorlijn(en): | Amsterdam – Zutphen | km 36,5 |
Den Dolder – Baarn | km 10,7 | |
Links: | Sporenplan | |
NS Stationsinfo |
Terwijl de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij langs de Oosterspoorweg diverse stationsgebouwen in dezelfde stijl, maar vaak varierend van grootte neerzet, krijgt Baarn een compleet afwijkend stationsgebouw. Het gebouw is geheel in de stijl van het voorname dorp ontworpen en naast het opkomende forensenvervoer ook gericht op het toerisme. Door het gebruik van een groot aantal houten versieringen aan onder andere de balustraden, steunberen, gootlijsten en windveren lijkt het op een groot châlet. Het stationsgebouw krijgt bovendien een koninklijke wachtkamer. Op de eerste verdieping bevindt zich een restauratiezaal met koffiekamer. Deze ruimte is te bereiken via een buitentrap. Het gebruik van een buitentrap is uniek in de Nederlandse stationsbouw. Tussen de trap en de restauratie bevindt zich, boven de koninklijke wachtkamer en het perron, een gedeeltelijk overdekt buitenterras. Het restaurant heeft bovendien een balkon aan de straatzijde. Naast het stationsgebouw komt een bierhal. Het rechthoekige gebouw is omgeven door een ruime kap die net als het stationsgebouw met houtwerk is versierd. De HSM neemt het stationscomplex in juni 1874 tegelijkertijd met het baanvak Amsterdam – Amersfoort in gebruik.
Na de oorlog maakt het terras boven de koninklijke wachtkamer plaats voor een afgelsoten ruimte. Terwijl ook de eerste verdieping grotendeels is verbouwd tot woonruimte, dient de perronkap als balkon. De bierhal verdwijnt al voor de oorlog om plaats te maken voor de reizigerstunnel.
Schuin tegenover het stationsgebouw zet de concurrerende Utrechtse Locaalspoorweg-Maatschappij in 1898 ook een ruim opgezet en rijkversierd stationsgebouw neer. Vanaf 1948 maken alle reizigerstreinen gebruik van het station aan de Oosterspoorweg. Het Baarnse Buurtstation blijft hierna bewaard.