Aan het begin van de 20e eeuw legt Spoorwegmaatschappij ‘De Veluwe’ legt de spoorlijn Ede – Nijkerk aan. Terwijl Ede, Lunteren en Voorthuizen ruime stationsgebouwen krijgen, laat de SV in Barneveld een eenvoudig laag gebouwtje neerzetten. Het gebouw krijgt opvallend genoeg een puntgevel aan de perronzijde in plaats van de gebruikelijke straatgevel. Het station is in mei 1902 in gebruik genomen. Wanneer de spoorlijn ruim een jaar later naar Nijkerk is doorgetrokken en Barneveld bij de kruising met de Oosterspoorweg nog een halte aan de lokaallijn krijgt, wordt het station vernoemd in Barneveld Dorp. In 1904 is het gebouw zodanig verbouwd dat het het grootste stationsgebouw aan de lokaallijn is. Het station krijgt bij de verbouwing een hoog middendeel en twee verschillende zijvleugels. Het hoge middendeel krijgt een traptorentje. De rechter vleugel is later verdubbeld.
Het stationsgebouw ontkomt in de jaren ’70 niet aan de sloopwoede van NS en is in 1974 gesloopt. Voor de reizigers is enkel een abri neergezet. In 1978 laat NS een standaard ’tweekamerbungalow’ neerzetten. Het eenvoudige lage ontwerp dat die periode ook in bijna twintig andere plaatsen verschijnt, biedt ruimte aan de noodzakelijke stationsfuncties. Barneveld Dorp staat vanaf 1981 als Barneveld Centrum in het Spoorboekje.
Op de foto boven dit artikel station Barneveld Centrum op 16 januari 2016.