Voor de aanleg van de staatslijn tussen Dordrecht en Elst maken de Staatsspoorwegen bij de bouw van stations gebruik van diverse standaardontwerpen. Beesd, Echteld en Wadenooyen krijgen in 1881 een asymetrisch gebouw met een hoog middendeel en een korte hoge- en een langere lage zijvleugel. Het gebouw biedt ruimte aan een woning en enkele lokalen voor de stationsdienst. Terwijl Echteld en Wadenooyen al voor de Tweede Wereldoorlog uit het Spoorboekje verdwijnen, blijft het station van Beesd in gebruik.
Het stationsgebouw maakt in 1985 plaats voor een eenvoudige wachtruimte. Het bouwwerk heeft dezelfde stijl als in diezelfde periode gebouwde voorstadshaltes als Doetinchem De Huet en Deventer Colmschate. In tegenstelling tot deze haltes krijgt Beesd geen verdere voorzieningen. Het gebouwtje heeft een gelijksoortig stalen draagconstructie en een karakteristieke dakconstructie met zowel aan de perronzijde als de straatzijde een knik. In 2004 zijn de stenen muren verwijderd en blijft alleen de stalen constructie en het dak behouden. In 2013 is de constructie gesloopt en vervangen door een standaard abri.
Op de foto boven dit artikel de eenvoudige stationsaccommodatie in Beesd op 20 mei 2023.