In oktober 1866 nemen de Staatsspoorwegen tegelijkertijd met de spoorlijn Eindhoven – Venlo de halte Blerick in gebruik. Twee jaar later krijgt de halte een eenvoudig stationsgebouw. In het lage gebouw zijn een woning en enkele lokalen voor de stationsdienst ondergebracht.

Vanaf 1883 maken ook de treinen van de staatslijn tussen Nijmegen en Venlo gebruik van de halte. In de daaropvolgende jaren breiden de Staatsspoorwegen het emplacement ten behoeve van het goederenvervoer steeds verder uit en wordt in de splitsing van beide spoorlijnen een wagenwerkplaats in gebruik genomen. Hiermee groeit ook het belang van het station. In 1892 krijgt Blerick een nieuw stationsgebouw. Het hoge rechthoekige gebouw staat op een breed eilandperron. Tijdens de Tweede Wereldoorlog raakt het gebouw zwaar beschadigd en is het gesloopt.

In 1960 neemt NS op het eilandperron een nieuw stationsgebouw in gebruik. Het gebouw is de grootste variant van het zogenaamde standaardtype Vierlingsbeek. De gebouwen van dit type bestaan uit een betonskelet bekleed met gele bakstenen. De ramen zitten in stalen kozijnen. Na het verdwijnen van de laatste stationsdiensten is het gebouw in 2001 gesloopt. Op het brede eilandperron staan nu enkel een eenvoudige abri en een opvallend groot stationsnaambord.

Op de foto boven dit artikel het brede eilandperron van Blerick op 9 november 2014.

Station Blerick Br
Opening: 1 oktober 1866
Spoorlijn(en): Venlo – Eindhoven km 1,3
Nijmegen – Venlo km 76,6
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo