Na de opening van de spoorlijn Haarlem – Uitgeest in 1867 fungeert de dubbele wachterswoning bij de Keverlaan als stationsgebouw van Bloemendaal. In 1900 neemt de HSM 750 meter noordelijker het definitieve stationsgebouw in gebruik. Het gebouw heeft een hoog middendeel en twee lage zijvleugels van verschillende lengtes. Aan de straatzijde is het middendeel asymmetrisch en aan de perronzijde is de gevel symmetrisch. Zes jaar na de opening is de linker zijvleugel die in gebruik is als bagagedepot drie keer zo lang gemaakt. Begin jaren ’30 krijgt het station een overdekt eilandperron, bereikbaar via een nieuwe reizigerstunnel.

De dubbele wachterswoning blijft na de opening van het stationsgebouw in gebruik als wachterswoning en bestaat nog altijd. Het stationsgebouw zelf is in 2009 zoveel mogelijk in oude staat hersteld en na jarenlange leegstand heropend als vergaderlocatie.

Op de foto boven dit artikel het stationsgebouw van Bloemendaal op 24 augustus 2014.

Station Bloemendaal Bll
Opening: 1 mei 1900
Spoorlijn(en): Haarlem – Uitgeest km 2,6
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo