Het station Bovenkarspel-Grootebroek is in 1885 gelijktijdig met de spoorlijn Zaandam – Enkhuizen geopend. Het station krijgt een standaard stationsgebouw dat in meerdere plaatsen langs spoorlijnen uit de derde Staatsaanleg verschijnt. De nieuwe gebouwen zijn minder streng, vaak asymmetrisch en levendig versierd. In navolging van het stationsgebouw van Hemmen-Dodewaard laten de Staatsspoorwegen langs de lijnen Amersfoort – Kesteren – Nijmegen, Nijmegen – Venlo en Zaandam – Enkhuizen in een periode van vier jaar maar liefst 17 stationsgebouwen in negen varianten van het ontwerp van ‘Hemmen’ bouwen. Het asymmetrische gebouw heeft een hoog middendeel, een korte zijvleugel aan de linkerzijde en een langere vleugel aan de rechterzijde. Het hoge deel heeft aan drie kanten een trapgevel.

In 1965 is het gebouw, net als het soortgelijke gebouw in Hoogkarspel, gesloopt om plaats te maken voor een eenvoudiger standaardontwerp. Hoewel NS dan al in verschillende plaatsen een nieuw standaardontwerp neerzet, wordt in Hoogkarspel en Bovenkarspel-Grootebroek teruggegrepen op een ruime uitvoering van het type Vierlingsbeek. Het gebouw bestaat uit een betonskelet bekleed met gele bakstenen.

In 2005 sluit NS het loket. Vijf jaar later is het stationsgebouw in gebruik genomen als winkel.

Station Bovenkarspel-Grootebroek Bkg
Opening: 6 juni 1885
Spoorlijn(en): Zaandam – Enkhuizen km 46,5
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo

Op de foto boven dit artikel het stationsgebouw van Bovenkarspel-Grootebroek op 7 april 2012.