Bij de derde periode van aanleg van spoorwegen door de Staat zijn opnieuw standaardontwerpen voor stationsgebouwen gebruikt. De grotere stations vertonen hierbij gelijkenissen met de stations van het type 3e klasse. In Sneek, Workum, Appingedam, Gorinchem, Tiel en Delfzijl verschijnt een stationsgebouw van vrijwel hetzelfde ontwerp. Het stationsgebouw van Delfzijl is in 1884 als eindpunt van de staatslijn uit Groningen als laaste van de reeks in gebruik genomen. Het symmetrische stationsgebouw kent een hoog middendeel met twee lange lage zijvleugels. Deze zijn langer dan de andere stationsgebouwen van hetzelfde type. Aan de perronzijde is langs het hele gebouw een overkapping aangebracht. De luifel is doorgetrokken langs de rechter zijgevel. In tegenstelling tot de andere vijf stationsgebouwen krijgen de bakstenen gevels van Delfzijl geen witte sierbanden.

In de loop der tijd is het gebouw vooral aan de binnenzijde verbouwd om te voldoen aan de eisen van de tijd. Boven de entree aan de straatzijde komt in de jaren ’60 een luifel. Ondanks de verbouwingen is het gebouw in 1989 benoemd tot Rijksmonument. Nadat in 2000 de laatste stationsfuncties verwijden, staat het gebouw grotendeels leeg.

In 2019 is het stationsgebouw geheel gerenoveerd en is de buitenzijde zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat teruggebracht. Zo verdwijnt de luifel uit de jaren ’60. Ook verdwijnen de bushaltes naar de zijkant om ruimte te maken voor een parkachtig stationsplein. Een groot deel van het stationsgebouw is na de renovatie in gebruik genomen als horecagelegenheid. Tegelijkertijd met de renovatie is het emplacement grotendeels opgeruimd en vereenvoudigd.

Station Delfzijl Dz
Opening: 15 juni 1884
Spoorlijn(en): Groningen – Delfzijl km 37,9
Zuidbroek – Delfzijl km 26,0
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo

Op de foto boven dit artikel het stationsgebouw van Delfzijl op 6 april 2024.