NS opent in 1974 aan de Oosterspoorweg het nieuwe station Diemen. Op dezelfde plek is van 1882 tot 1929 de halte Kerklaan te vinden. Hoewel het de bedoeling is de halte onbemand te laten, zorgen onverwacht hoge reizigersaantallen ervoor dat Diemen in 1978 alsnog een stationsgebouw krijgt. NS kiest hierbij voor het standaardtype sextant. Het gebouw in Diemen is het vijftiende exemplaar dat sinds 1968 is gebouwd. Hierna volgt alleen nog de halte Nijmegen Heyendaal. De meeste exemplaren zijn inmiddels alweer gesloopt.
Het stationsgebouw van Diemen verdwijnt eind maart 2021 om ruimte te maken voor de herinrichting van de stationsomgeving. Hierbij maakt de overweg plaats voor een tunnel. Aan de zuidzijde van het spoor komt een hoge geluidsmuur die het zicht vanaf het nieuw ingerichte stationsplein op het spoor vrijwel geheel ontneemt. Alleen boven de tunnel zijn glazen wanden aangebracht.
Op de foto boven dit artikel station Diemen met de nieuwe onderdoorgang op 3 november 2024. Het station is voornamelijk te herkennen aan de twee liften.