Station Dordrecht |
Ddr | |
Opening: | 1 januari 1872 |
|
Spoorlijn(en): | Breda – Rotterdam | km 29,5 |
Elst – Geldermalsen – Dordrecht | km 92,8 | |
Links: | Sporenplan | |
NS Stationsinfo |
Hoewel in eerste instantie een standaardstation van het type tweede klasse is voorzien, laten de Staatsspoorwegen in Dordrecht een stationsgebouw van een uniek ontwerp neerzetten. Het lange symmetrische stationsgebouw aan de Staatslijn tussen Rotterdam en Breda krijgt een breed en hoog middendeel en twee lange vleugels met twee hoge eindgebouwen. Voorbij de eindgebouwen komen nog twee korte vleugels die ver naar achteren staan. De straatgevel is vrijwel gelijk aan de perrongevel. Langs het hele gebouw komt aan de perronzijde een luifel. Het station is in in 1872 in gebruik genomen. Hoewel het gebouw aan de binnenzijde regelmatig is verbouwd, is de buitenzijde vrijwel nog in oorspronkelijke staat.
In de jaren ’80 krijgt het station een derde perron. De perrons en de achterzijde van het station zijn verbonden met een voetgangerstunnel. In 1996 is aan de westzijde van het station een hoge voetgangersbrug als verbinding tussen het voorplein en de perrons in gebruik genomen.