In 1844 neemt de NRS station Driebergen aan de Rhijnspoorweg in gebruik. Net als in de meeste andere plaatsen langs de lijn dient een verbouwde directiekeet als tijdelijk stationsgebouw. In 1864 Krijgt Driebergen een echt stationsgebouw. Het relatief lange lage rechthoekige gebouw bevat naast de gebruikelijke stationsvoorzieningen een woning. Aan de spoorzijde komt langs het gebouw een houten kap boven het perron. Het station staat voortaan als Zeist-Driebergen in Het Spoorboekje.
Rond de eeuwwisseling is het station aanzienlijk verbouwd. Het woongedeelte aan de linkerzijde krijgt hierbij een extra verdieping. De verdieping beslaat een derde van het gebouw. Ook de gevel van de benedenverdieping is bij deze verbouwing aangepast. Naast het verbouwde deel komt nieuwe uitgang. Het opvallend sierlijk uitgevoerde poortgebouw heeft aan beide zijden een toiletgebouwtje. Het eilandperron krijgt een stalen perronkap. Tussen het stationsgebouw en het eilandperron komt een loopbrug. Omdat Zeist inmiddels een eigen station aan de nieuwe lokaallijn uit De Bilt heeft, heet het station vanaf 1904 weer Driebergen.
Na het staken van het reizigersvervoer op de genoemde lokaallijn heet het station aan de Rhijnspoorweg vanaf oktober 1948 Driebergen-Zeist. Veertien jaar later maakt het bijna honderd jaar oude stationsgebouw plaats voor een nieuw laag gebouw dat aansluit op de bosrijke omgeving. Het gebouw bestaat vooral uit geelgrijze baksteen, veel houten betimmeringen en houten dakliggers. Als herkenningspunt krijgt het gebouw een ranke toren met klok en NS-logo. De plattegrond van het gebouw sluit aan op de nabijgelegen overweg de spoorlijn in een hoek van 60 graden kruist. Voor het station komt een nieuw ruim stationsplein. De brug naar het eilandperron maakt al in 1960 plaats voor een tunnel. Aan de Zeister zijde van de tunnel komt dat jaar een eenvoudig gebouwtje met loketten en een wachtruimte. De plattegrond van het gebouwtje is een gelijkzijdige driehoek. De perronkap boven het eilandperron blijft ondanks de nieuwbouw bewaard. In de loop der jaren is de inrichting van het stationsgebouw regelmatig gewijzigd en verdwijnt de karakteristieke schuine plattegrond.
Eind september 2017 is het stationsgebouw gesloopt om plaats te maken voor een extra spoor en een verdiept stationsplein. Aan het plein komen verschillende commerciële ruimtes. Een groot deel bevindt zich onder het verbreedde eilandperron. De inmiddels monumentale perronkap is bij de verbouwing geïntegreerd in de nieuwe kap boven perron. Het nieuwe stationscomplex is in 2020 gereed.
Op de foto boven dit artikel het stationsplein van Driebergen-Zeist op 15 augustus 2020.