Het stationsgebouw van Echt op 6 december 2014.
Station Echt
Ec
Opening: 21 november 1865
Sluiting: 15 mei 1938  
Heropening: 1 mei 1940  
Sluiting: 4 mei 1947  
Heropening: 1 mei 1949  
Spoorlijn(en): Maastricht – Venlo km 33,0
Links: Sporenplan  
  NS Stationsinfo  

Net als vrijwel alle andere stations uit de eerste periode van de aanleg van spoorwegen door de Staat is ook het station van Echt aan Staatslijn E voorzien van een standaard stationsgebouw. Echt krijgt in 1862 een eenvoudig gebouw van het kleinste type, de 5e klasse. Het rechthoekige gebouw heeft een hoog middendeel met puntgevel en twee korte zijvleugels. Op de benedenverdieping is ruimte voor de hal, wachtkamer, kantoor en opslag en op de bovenverdieping is een woning. De Staatsspoorwegen nemen het gebouw in 1865 tegelijkertijd met het baanvak Maastricht – Venlo in gebruik.

Net als de meeste stationsgebouwen van het type 5e klasse is ook het stationsgebouw van Echt in de loop der jaren vergroot. Zo krijgt het gebouw in 1884 aan beide zijden twee korte lage vleugels. In 1911 is het middendeel van het stationsgebouw met een verdieping verhoogd. Hierna is het gebouw in redelijk originele staat bewaard gebleven.

Om de dienstuitvoering op de verbinding te vereenvoudigen sluit NS in 1938 alle stations tussen Sittard en Roermond. In mei 1940 zijn de stations Echt en Susteren echter weer heropend. Tijdens de Tweede Wereldoorlog raakt de aangebouwde zijgevel zodanig beschadigd dat deze in 1945 is gesloopt. Twee jaar later sluit NS het station opnieuw. Na de elektrificatie van de lijn in 1949 is Echt weer in de dienstregeling opgenomen.

Hoewel NS plannen heeft het gebouw net als de meeste soortgelijke stationsgebouwen te slopen, weet de gemeente dit te voorkomen. Inmiddels is een bloemenzaak in het gebouw gevestigd.