Station Emmen |
Emn | |
Opening: | 1 november 1905 |
|
Spoorlijn(en): | Zwolle – Emmen – Stadskanaal | km 75,3 |
Links: | Sporenplan | |
NS Stationsinfo |
Aan het begin van de twintigste eeuw legt de De Noordoosterlocaalspoorweg-Maatschappij een net van lokaalspoorlijnen in Overijssel, Drenthe en Groningen aan. De stationsgebouwen langs de lijnen zijn grotendeels varianten op enkele standaardontwerpen. Zo krijgt Emmen aan de lijn Zwolle – Stadskanaal in 1903 een stationsgebouw waarvan het ontwerp van het hoge deel en de rechtervleugel vrijwel gelijk is aan dat van de gelijktijdig gebouwde stationsgebouwen van Mariënberg en Gasselternijveen. De hoge asymmetrische gebouwen hebben aan de straatzijde twee puntgevels en aan de perronzijde één. De verschillende dienstruimten bevinden zich uiteraard beneden. De bovenverdiepingen zijn in gebruik als woning. In Emmen staat bovendien een lange goederenloods naast het gebouw. De NOLS zet in Stadskanaal en Wildervank in spiegelbeeld stationsgebouwen van hetzelfde ontwerp neer. De NOLS neemt het stationsgebouw van Emmen in november 1905 tegelijkertijd met het baanvak Coevorden – Gasselternijveen in gebruik.
Na de Tweede Wereldoorlog wordt Emmen het eindpunt van de lokaallijn uit Zwolle. NS bouwt de verbinding begin jaren ’60 om tot hoofdspoorlijn. Daarnaast is het stationsgebouw in 1965 gesloopt om plaats te maken voor nieuwbouw. Het nieuwe transparante stationsgebouw kent slechts één bouwlaag. Omdat Emmen inmiddels is aangewezen als groeikern, krijgt het nieuwe stationsgebouw voorzieningen als bijvoorbeeld een stationsrestauratie. Om het lage gebouw nog enigzins op te laten vallen, heeft het over vrijwel de gehele breedte als bindend element een opvallende vouwkap.