In 1882 neemt de NCS aan de Centraalspoorweg het station Ermelo-Veldwijk in gebruik. Het ontwerp van het stationsgebouw is gelijk aan de stationsgebouwen van De Bilt en Hulshorst die bijna twintig jaar eerder aan dezelfde spoorlijn zijn gebouwd en in 1876 van een extra verdieping zijn voorzien. Het eenvoudige rechthoekige gebouw kent op de begane grond alle noodzakelijke stationsvoorzieningen en op de eerste verdieping een woning. In tegenstelling tot de twee oudere stationsgebouwen, krijgt Ermelo-Veldwijk een dak met een knik.
Rond de eeuwwisseling krijgen diverse stations aan de Centraalspoorweg een nieuw breed eilandperron met daarop de nodige voorzieningen. In 1897 verhuizen ook de stationsvoorzieningen van Ermelo-Veldwijk naar een nieuw gebouw dat op het nieuwe eilandperron is gezet. In het gebouw komen loketten, een bagage-afdeling, twee wachtruimtes en een toiletruimte.
Het station staat vanaf 1952 als Ermelo in Het Spoorboekje. Acht jaar later is het eerste stationsgebouw gesloopt.
Op de foto boven dit artikel station Ermelo op 13 augustus 2017.