Bij de opening van het baanvak Breda – Tilburg van Staatslijn E in oktober 1863 krijgt het dorp Rijen het eerst gebouwde standaard stationsgebouw van het type vijfde klasse. Het gebouw heeft hoog middendeel met puntgevel welke aan de perronzijde naar voren staat en twee korte zijgevels. Al snel is het station vernoemd naar de gemeente Gilze-Rijen. Net als een groot aantal soortgelijke stationsgebouwen is ook het stationsgebouw van Gilze-Rijen vergroot. In 1893 krijgt het gebouw twee lage zijvleugels. Veertien jaar later is het middendeel van een extra verdieping voorzien.

In 1911 raakt het stationsgebouw door brand onherstelbaar beschadigd. Terwijl de goederenloods dienst doet als tijdelijk station krijgt Gilze-Rijen pas vijf jaar later weer een compleet nieuw stationsgebouw. Het asymmetrische gebouw is grotendeels twee verdiepingen hoog en heeft een zolder met opvallend hoge daken. Aan de straatzijde krijgt het gebouw twee trappen naar het voorportaal dat vrijwel geheel in glas is uitgevoerd. Aan de perronzijde komt een erker van twee verdiepingen die eveneens voor een groot deel uit glas bestaat. In de loop der jaren is het gebouw gedeeltelijk gemoderniseerd en vereenvoudigd. Zo verdwijnen de kleine ruitjes van de erker en de trappen en het voorportaal aan de straatzijde.

In 2020 is het monumentale stationsgebouw compleet gerestaureerd. De verdwenen historische elementen zijn hierbij niet teruggekeerd. Hierbij krijgt een deel van de binnenruimte en horecabestemming en is zo weer toegankelijk voor reizigers.

Station Gilze-Rijen Gz
Opening: 5 oktober 1863
Spoorlijn(en): Breda – Eindhoven km 11,0
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo

Op de foto boven dit artikel de spoorzijde van het geheel gerestaureerde monumentale stationsgebouw van Gilze-Rijen op 1 oktober 2023.