Net als vrijwel alle andere stations uit de eerste periode van de aanleg van spoorwegen door de Staat is ook Grijpskerk aan Staatslijn B voorzien van een standaard stationsgebouw. Het station van het kleinste type, de 5e klasse, wordt in 1866 tegelijkertijd met het baanvak Leeuwarden – Groningen in gebruik genomen. Het rechthoekige gebouw heeft een hoog middendeel met puntgevel en twee korte zijvleugels. Net als de meeste stationsgebouwen van het type 5e klasse is ook het stationsgebouw van Grijpskerk al snel vergroot. In 1870 krijgt het gebouw aan de linkerzijde een lage zijvleugel.

In 1881 vervangen de Staatsspoorwegen het stationsgebouw door een gebouw dat veel weg heeft van de nieuwe variant van het type vijfde klasse. Het symmetrische gebouw heeft een relatief breed middendeel van twee verdiepingen en twee lage zijvleugels.

In 1976 is ook het tweede stationsgebouw gesloopt en vervangen door een eenvoudig standaardontwerp waarvan NS in de jaren ’70 zo’n twintig exemplaren bouwt. Het rechthoekige stationsgebouw bevat enkel de noodzakelijke dienstruimten en een wachtruimte. Het gebouw bestaat uit betonsteen, houten kozijnen en houten liggers. In 2005 is het gebouw na brandschade gesloopt.

Station Grijpskerk Gk
Opening: 1 juni 1866
Spoorlijn(en): Harlingen – Nieuweschans km 61,9
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo

Op de foto boven dit artikel het stationspleintje van Grijpskerk met de fietsenstalling op de plek van het vroegere stationsgebouw op 30 april 2017.