In juni 1884 nemen de Staatsspoorwegen tegelijkertijd met de spoorlijn Groningen – Delfzijl het station Groningen Halte in gebruik. Het ontwerp van het stationsgebouw is een variant op veel vergelijkbare gebouwen aan spoorlijnen uit de derde periode van aanleg van spoorwegen door de Staat in de noordelijke provincies. Het langgerekte stationsgebouw kent aan de straatzijde een hoger middendeel en twee lage vleugels. Het gebouw krijgt net als diverse soortgenoten fraaie plafonds in de hal en wachtkamers. Aan de perronzijde is een overkapping aangebracht. In 1955 wijzigt NS de stationsnaam in Groningen Noord.
Begin jaren ’70 wordt de spoorlijn langs de noordelijke stadswijken omhooggebracht. Het oude stationsgebouw is hierbij in 1973 gesloopt. In 1974 neemt NS het nieuwe viaductstation in gebruik. Onder het viaduct komt een stationshal met loketten. De twee zijperrons zijn beide via twee overdekte trappenhuizen bereikbaar. De perrons krijgen lange overkappingen.
In 2007 zijn de vier trappenhuizen van het Noorderstation gesloten en vervangen door twee nieuwe trappen. Onderaan de trappen staan opvallende poorten. In de oude trappenhuizen bevinden zich ateliers.
Op de foto boven dit artikel station Groningen Noord op 18 april 2015.