In 1896 neemt de Nederlandsche Zuider-Spoorwegmaatschappij de lokaallijn tussen Sittard, Heerlen en Herzogenrath in gebruik. Met uitzondering van Kerkrade Rolduc, krijgen alle Nederlandse stations langs de lijn een standaard stationsgebouw. Het ontwerp is gelijk aan dat van de grotere stationsgebouwen die de GOLS enkele jaren eerder in de Achterhoek en Twente neerzet. De hoge rechthoekige gebouwen zijn twee en een halve verdieping hoog en nagenoeg symmetrisch.
De meeste stationsgebouwen langs de lijn zijn begin jaren ’70 gesloopt. Ook het stationsgebouw van Hoensbroek ontkomt in 1971 niet aan de slopershamer. In 1975 is op de plek van het station een standaard wachtruimte geplaatst. Het bouwwerk is later gedeeltelijk open gemaakt. Het stationsgebouw van Landgraaf is inmiddels het enige bewaarde stationsgebouw langs de voormalige NZS-lijn.
Op de foto boven dit artikel de wachtruimte van Hoensbroek op 10 september 2015.