In juni 1868 nemen de Staatsspoorwegen het traject Groningen – Winschoten van Staatslijn B in gebruik. Zowel Zuidbroek als Hoogezand krijgt een  stationsgebouw dat van het geheel nieuwe standaardontwerp voor gebouwen van het type derde klasse. De gebouwen zijn opnieuw symmetrisch met een hoog middendeel en lage zijvleugels. De hoeken van het naar voren staande middendeel zijn afgeschuind. Het nieuwe ontwerp is rijker versierd dan het oude. Diezelfde periode verschijnen nog diverse gebouwen van hetzelfde type langs de staatslijnen in Groningen, Drenthe en Noord-Holland.

Het stationsgebouw van Hoogezand-Sappemeer overleeft de sloopwoede van de jaren ’70 maar is in 1989 na jarenlang onderhandelen over een herbestemming alsnog gesloopt om plaats te maken voor een eenvoudig nieuw stationsgebouw. Het nieuwe lage rechthoekige gebouwtje kent alleen de noodzakelijke dienstruimten, een loket en een kleine wachtkamer. Terwijl de dienstruimten grijs betegeld zijn, zijn de wanden van de reizigersruimte bijna alleen van glas. Schuin over het gebouw komt als decoratie een hoge wand met terracottakleurige gevelplaten. In de wand zit een poort met aan beide zijden een luifel. Het geheel vormt zo alsnog een ‘echt’ stationsgebouw.

Station Hoogezand-Sappemeer Hgz
Opening: 1 mei 1868
Spoorlijn(en): Harlingen – Nieuweschans km 95,6
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo

Op de foto boven dit artikel het desolate stationsgebouw van Hoogezand-Sappemeer op 29 oktober 2016.