Het stationsgebouw van Hoorn op 25 maart 2012.
Station Hoorn
Hn
Opening: 20 mei 1884
Spoorlijn(en): Zaandam – Enkhuizen km 32,5
  Hoorn – Medemblik km 0,0
  Alkmaar – Hoorn km 23,0
Links: Sporenplan  
  NS Stationsinfo  

Terwijl de meeste plaatsen langs de spoorlijnen van de tweede en derde staatsaanleg standaard stationsgebouwen krijgen, laten de Staatsspoorwegen in de periode 1882-1884 in Hoorn een opvallend groot en rijkversierd stationsgebouw neerzetten. Het gebouw aan de spoorlijn tussen Zaandam en Enkhuizen heeft een hoog middendeel met twee identieke lage vleugels. Zowel de buiten- als de binnenzijde zijn uitgevoerd in de neorenaissancestijl. Het metselwerk aan de buitenzijde is afgewisseld met horizontale banden van zandsteen. De gevel is versierd met fronton- en segmentvorminge bekroningen van de deuren en vensters. Ook de binnenwanden en plafonds zijn rijkversierd. In 1920 zijn de dakkapellen verwijderd. In de loop der jaren verdwijnen ook steeds meer andere versieringen.

In de jaren ’60 is Hoorn aangewezen als groeikern en al snel voldoet het ruime stationsgebouw van weleer niet meer aan de sterk gestegen reizigersaantallen. In de jaren ’80 begint de renovatie van het monumentale stationsgebouw. In 1990 is het gebouw geheel gerenoveerd en van buiten zoveel mogelijk teruggebracht in de originele staat. Ook de dakkapellen keren in een vereenvoudigde vorm terug op het middendeel. Het krappe interieur met vele kleine ruimtes is echter vrijwel geheel vernieuwd. Hierbij verdwijnen vrijwel alle wanden. Alleen waardevolle elementen, als het cassetteplafond in de oorspronkelijke stationsrestauratie, blijven behouden. Naast een ruime hal met vier loketten, komen er nieuwe ruimtes voor winkels en een restaurant.