In 1875 besluit de regering opnieuw een aantal spoorlijnen aan te leggen. De staatslijn tussen Leeuwarden, Sneek en Stavoren is tussen 1883 en 1885 in etappes in gebruik genomen. Net als langs de lijnen van de eerste staatsaanleg verschijnen ook langs de nieuwe lijnen standaard stationsgebouwen. De kleinere plaatsen langs de nieuwe noordelijke staatslijnen krijgen voornamelijk lage gebouwen parallel aan het spoor met twee verschillende eindgebouwen die haaks op het spoor staan. Het enige bewaarde exemplaar van dit type staat in Loppersum. Het stationsgebouw van IJlst is in november 1885 in gebruik genomen. In 1938 staakt NS de bediening van de meeste stations en halteplaatsen tussen Leeuwarden en Stavoren. Ook IJlst verdwijnt hierbij uit het Spoorboekje. Tijdens het eerste bezettingsjaar is het station weer enige tijd in gebruik. Het stationsgebouw is in 1954 gesloopt.

Vanaf juni 1985 laat NS opnieuw treinen stoppen in IJlst. Enkele honderden meters ten noorden van het vroegere station komt een perron met eenvoudige standaard abri. Op het stationspleintje staat een klassieke seinpaal.

Station IJlst IJt
Opening: 28 november 1885
Sluiting: 15 mei 1938
Heropening: 25 mei 1940
Sluiting: 5 april 1941
Heropening: 2 juni 1985
Spoorlijn(en): Leeuwarden – Stavoren km 24,8
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo

Op de foto boven dit artikel het eenvoudige station van IJlst met standaard abri en op het stationsplein een klassieke seinpaal op 12 mei 2024.