Station Klimmen-Ransdaal |
Kmr | |
Opening: | 1 maart 1915 |
|
Spoorlijn(en): | Heerlen – Schin op Geul | km 6,0 |
Links: | Sporenplan | |
NS Stationsinfo |
In 1914 nemen de Nedelandse Spoorwegen de acht kilometer lange vebinding tussen Schin op Geul en Heerlen in gebruik. De spoorlijn zorgt voor een korte verbinding tussen Maastricht en Heerlen. In maart 1915 gaan naast goederentreinen ook reizigerstreinen op de verbinding rijden. Aan de spoorlijn komen twee stations. Zowel Voerendaal als Klimmen-Ransdaal krijgen een stationsgebouw in de vorm van een chalet-achtige villa. Het hoge stationsgebouw van Klimmen-Ransdaal heeft aan de straatzijde twee puntgevels en aan de spoorzijde één. Aan de rechterzijde komt een korte lage vleugel met wachtruimte voor mijnwerkers. Alleen aan de benedenverdieping is het metselwerk te zien. De eerste verdieping is gepleisterd en de puntgevels zijn, als verwijzing naar de Limburgse bouwtradities, uitgevoerd in vakwerk. Opvallend zijn de drie hoge schoorstenen.
Na het verdwijnen van de laatste stationsvoorzieningen krijgt het gebouw een horecabestemming. Het gebouw is sinds 1998 een Rijksmonument.