Met de elektrificatie van de forensenlijn Amsterdam – Alkmaar ontstaat in de dienstregeling ruimte voor extra haltes. NS neemt in mei 1931 tegelijkertijd met de elektrische treindienst de nieuwe halte Koog Bloemwijk in gebruik. De eerste jaren is alleen een eenvoudige houten keet voor de kaartverkoop aanwezig. In 1959 krijgt Koog Bloemwijk een echt stationsgebouw. Hiervoor maakt NS gebruik van een standaard ’tweekamerbungalow’ die eind jaren ’50, begin jaren ’60 ook in elf andere plaatsen verschijnt. Het eenvoudige ontwerp heeft een betonskelet met stalen ramen en wanden van strengperssteen. Het stationsgebouw komt aan de oostzijde van de spoorlijn, direct langs de provinciale weg. Hierdoor krijgt het gebouw, in tegenstelling tot de soortgenoten geen aan de straatzijde geen overstekend dak.
Halverwege de jaren ’80 laat NS het gebouw alweer vervangen. Belangrijkste reden is de beperkte ruimte aan de oostzijde van de spoorlijn en de groei van de nieuwe wijken aan de westzijde van de spoorlijn. Bovendien zijn er plannen beide zijden van het spoor te verbinden met een tunnel. In 1986 worden de nieuwe tunnel en het nieuwe stationsgebouw in gebruik genomen. Aan de westzijde van het spoor komt een nieuw hoofdgebouw met loketten, wachtruimte en de overige noodzakelijke voorzieningen. Aan de oostzijde komt alleen een wachtruimte. Beide wachtruimtes bevinden zich tegenover elkaar en zijn halfrond uitgevoerd. Samen met de kleurstelling van het gebouw, de luifels en de overdekte tunneltrappen vormt het geheel een duidelijke eenheid.
Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling 2017 op 11 december 2016 heet het station Koog aan de Zaan.
Op de foto boven dit artikel het, dan nog, station Koog Bloemwijk op 13 april 2014.