In juli 1866 nemen de Staatsspoorwegen de spoorlijn Breda – Moerdijk in gebruik. In afwachting op de bouw van een brug over het Hollandsch Diep buigt de spoorlijn ter hoogte van de weg tussen Moerdijk en Lage Zwaluwe af naar Moerdijk. Hier kunnen reizigers overstappen op de veerdienst naar Dordrecht en Rotterdam. Op de plek waar de spoorlijn van het toekomstige tracé afbuigt, wordt zo’n vier kilometer van het gelijknamige dorp de halte Lage Zwaluwe geopend. De halte is voorzien van een klein houten noodgebouw.

Na de opening van de Moerdijkburg in 1872 en de aansluiting op de lijn naar Roosendaal vier jaar later, wordt het emplacement van Lage Zwaluwe verder uitgebreid. Met het oog op de aanleg van de staatslijn naar ‘s-Hertogenbosch krijgt Lage Zwaluwe in 1885 een groot nieuw stationsgebouw. Het unieke ontwerp is symmetrisch en kent een hoog middendeel met aan beide zijden een puntgevel en twee lage zijgevels. Langs de perronzijde komt een luifel. Tegelijkertijd is het emplacement verder uitgebreid met enkele sporen en diverse dienstgebouwen.

In september 1944 raakt het stationsgebouw bij een bombardement onherstelbaar beschadigd. Een deel van de zuidvleugel is na de oorlog provisorisch hersteld om dienst te doen als stationsgebouw. In 1950 neemt NS op een deel van de fundamenten van het oude gebouw een eenvoudig nieuw stationsgebouw in gebruik. Het traditionele rechthoekige bakstenen gebouw kent één verdieping met een zadeldak.

Het stationsgebouw is in 2001 gesloopt om plaats te maken voor de aanleg van de HSL-Zuid. In 2003 is de voetgangersbrug over het emplacement gereed. Naast de nodige trappen zijn aan de voor- en achterzijde van het emplacement en op het middenperron liften aanwezig. De twee zijperrons zijn bereikbaar via de oude overpaden. Boven het middenperron is een wachtruimte aanwezig. Buiten een kaartautomaat op het voorplein zijn er geen andere voorzieningen.

Onder andere vanwege de gunstige ligging bij de snelwegen A16 en A17 en de ruime parkeergelegenheid wordt het station in de zomer van 2024 opstappunt voor de nieuwe commerciële treindienst tussen Amsterdam en Parijs van GoVolta.

Op de foto boven dit artikel de westelijke entree van station Lage Zwaluwe op 18 juli 2021.

Station Lage Zwaluwe Zlw
Opening: 1 juli 1866
Spoorlijn(en): Breda – Rotterdam km 14,9
Lage Zwaluwe – Zevenbergen km 0,0
Lage Zwaluwe – ‘s-Hertogenbosch km 0,0
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo
Het deel van de luchtbrug boven het middenperron. Hier bevindt zich de wachtruimte en de enige lift die toegang tot de drie perrons biedt. Lage Zwaluwe, 18 juli 2021.

Op het voorplein aan de westzijde staat een muurtje dat volgens de overlevering met de stenen van het oude stationsgebouw is opgetrokken. In het muurtje bevindt zich een plaquette ter ere van de elektrificatie van de sporen van Dordrecht naar Breda en Roosendaal.

De bewaarde plaquette ter ere van de elektrificatie van de lijnen van Dordrecht naar Breda en Roosendaal. De plaquette is eerder in het stationsgebouw gemetseld en vormt nu met een aantal stenen van het oude gebouw een muurtje bij het nieuwe station. Lage Zwaluwe, 18 juli 2021.