Als onderdeel van de derde periode van staatsaanleg is in juni 1884 de spoorlijn Groningen – Delfzijl geopend. Net als langs de andere staatslijnen verschijnen ook tussen Groningen en Delfzijl standaard stationsgebouwen. Het ontwerp van het stationsgebouw van Loppersum is in acht andere kleine plaatsen in Groningen en Friesland toegepast. Het gebouw kent een laag middendeel parallel aan het spoor en twee verschillende eindgebouwen met puntgevels haaks op het spoor.
Wanneer het gebouw begin jaren ’70, net als de meeste andere stationsgebouwen in de noordelijke provincies, op de nominatie staat om gesloopt te worden, weten de inwoners van het dorp dit te voorkomen. Van de negen stationsgebouwen van het standaardtype blijft zo alleen dat van Loppersum bewaard. Het stationsgebouw is eind jaren ’70 aanzienlijk verbouwd. Hierbij verdwijnen de meeste versieringen aan de buitenzijde en is het gebouw van binnen ingericht als kantoor. Tegenwoordig dient het nog altijd als bedrijfsverzamelgebouw.
Op de foto boven dit artikel is station Loppersum te zien op 18 april 2015.
Op het eilandperron staan sinds 1985 twee bronzen koffers. Met het ophogen van het perron verdwijnen de koffers naar de fietsenstalling. Ondanks dat ze volgens de officiële richtlijnen voor toegankelijke perrons een obstakel vormen, zijn ze in 2011 weer op het perron gezet.