In 1875 besluit de regering opnieuw een aantal spoorlijnen aan te leggen. De staatslijn tussen Leeuwarden, Sneek en Stavoren is tussen 1883 en 1885 in etappes in gebruik genomen. Net als langs de lijnen van de eerste staatsaanleg verschijnen ook langs de nieuwe lijnen standaard stationsgebouwen. De kleinere plaatsen langs de nieuwe noordelijke staatslijnen krijgen voornamelijk lage gebouwen parallel aan het spoor met twee verschillende eindgebouwen die haaks op het spoor staan. Het enige bewaarde exemplaar van dit type staat in Loppersum. Het stationsgebouw van Mantgum is in juli 1883 in gebruik genomen. In 1938 staakt NS de bediening van de meeste stations en halteplaatsen tussen Leeuwarden en Stavoren. Ook Mantgum verdwijnt hierbij uit het Spoorboekje. Tijdens de eerste bezettingsmaanden van 1940 is het station weer enige tijd in gebruik.

Vanaf juni 1973 stoppen er opnieuw treinen in Mantgum. Voor de reizigers zijn even ten zuiden van het oude stationsgebouw twee nieuwe perrons aangelegd. Twee abri’s zorgen voor enige beschutting. Het oude stationsgebouw is enkele maanden later gesloopt. Eind jaren ’80 krijgt Mantgum een standaard wachtruimte.

Op de foto boven dit artikel de wachtruimte van Mantgum op 19 april 2014.

Station Mantgum Mg
Opening: 16 juli 1883
Sluiting: 15 mei 1938
Heropening: 25 mei 1940
Sluiting: 24 november 1940
Heropening: 3 juni 1973
Spoorlijn(en): Leeuwarden – Stavoren km 9,9
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo