In juni 1883 nemen de Staatsspoorwegen de spoorlijn Nijmegen – Venlo in gebruik. Mook krijgt hierbij een stationsgebouw van exact hetzelfde ontwerp als Cuijk, Grubbenvorst-Lottum, Meerlo-Tienray en Vierlingsbeek. Het asymmetrische gebouw heeft een hoog deel dat samen met de korte rechter zijvleugel als woning dient. Het middendeel krijgt een trapgevel. Rechts van het middendeel komt een portiek met een stenen trap die toegang biedt tot de woning. In het brede lage deel aan de linkerzijde bevindt zich de hoofdingang en de stationshal met wachtkamers. Het dak van het gebouw is gedekt met blauwe en rode Echtse pannen die in figuren zijn gelegd. Op het dak staan verschillende rijkversierde schoorstenen. Langs een deel van het gebouw komt een kleine perronkap.

Vanaf 1891 heet het station Mook-Middelaar. NS sluit het station in 1938 bij de versnelling van de treindienst op de Maaslijn. Tijdens de eerste oorlogsmaanden is het station enige tijd in gebruik. In oktober 1940 verdwijnt Mook-Middelaar definitief uit het Spoorboekje. Het stationsgebouw is in 1975 gesloopt. Het emplacement blijft nog in gebruik voor het goederenvervoer en als keermogelijkheid voor reizigerstreinen.

In mei 2009 wordt op de oude locatie van station Mook-Middelaar het nieuwe station Mook-Molenhoek in gebruik genomen. Net als bij het oude station liggen de perrons in bajonetligging. Er komt geen stationsgebouw. Wel komt aan beide zijden van het station een ruim opgezet stationsplein dat aan de oostzijde overgaat in de Mookerheide. In 2011 is het laatste ongebruikte spoor van het oude emplacement opgebroken.

Station Mook-Molenhoek Mmlh
Opening: 6 mei 2009
Spoorlijn(en): Nijmegen – Venlo km 26,3
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo

Op de foto boven dit artikel het oostelijke stationsplein met toegang tot het station en de Mookerheide op de plek van het vroegere emplacement. Mook, 18 juli 2023.