In 1882 nemen de Staatspoorwegen de eerste halte bij Lent direct aan de noordzijde van de Waal bij Nijmegen in gebruik. De eenvoudige halte aan de spoorlijn Arnhem – Nijmegen krijgt alleen een houten wachtruimte. In 1914 komt er een echt houten gebouwtje aan de hooggelegen spoorlijn. De halte verdwijnt in 1934 uit het Spoorboekje. Na bombardementen op de Waalbrug in 1940 en 1944 is de halte weer in gebruik als eindpunt van de lijnen uit Arnhem en Kesteren. Direct de oorlog is het haltegebouw gesloopt en begin jaren ’60 verdwijnen de perrons.

In 2002 neemt NS even ten noorden van de oude halte de nieuwe voorstadshalte Nijmegen Lent in gebruik. In afwachting van de ontwikkeling van de wijk Nijmegen Noord en de inpassing van het definitieve station krijgt de halte een tijdelijk karakter en alleen een beschutte wachtruimte.

In 2013 neemt NS opnieuw iets noordelijker dan de vorige twee haltes het definitieve station Nijmegen Lent in gebruik. Het viaductstation krijgt boven beide perrons en trappenhuizen een kap die tezamen als het ware een doorgesneden schijf vormen waar de treinen doorheen rijden.

Op de foto boven dit artikel station Nijmegen Lent op 3 mei 2014.

Station Nijmegen Lent Nml
Opening: 1 januari 1882
Sluiting: 1 januari 1934
tijdelijk in gebruik: 1940 en 1944
Heropening: 1 juni 2002
Spoorlijn(en): Arnhem – Nijmegen km 14,6
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo