Gelijktijdig met de spoorlijn Zwolle – Almelo openen de Staatsspoorwegen in 1881 het station Hellendoorn-Nijverdal. Hoewel het gebouw in dezelfde stijl als de andere stationsgebouwen aan de staatslijn is uitgevoerd, krijgt het naast een laag middendeel niet één, maar twee hoge eindgebouwen. In het ene eindgebouw bevindt zicht de woning van de stationschef, in het andere bouwdeel is een postkantoor gevestigd. Het gebouw is hiermee één van de eerste stationsgebouwen waarin verschillende functies zijn gecombineerd.
Terwijl in 1910 aan de lokaallijn Neede – Hellendoorn het station Nijverdal Zuid in gebruik is genomen en Hellendoorn een eigen station krijgt, wijzigt de stationsnaam van het eerste station pas in 1925 in Nijverdal Noord. Tien jaar later sluit de lijn naar Hellendoorn voor het reizigersvervoer en wijzigt de naam van het station in Nijverdal.
Het stationsgebouw is, net als een groot aantal vergelijkbare stations, in 1971 vervangen door efficiënte nieuwbouw. Het nieuwe stationsgebouw is van de eerste generatie naoorlogse standaardstations voor grotere plaatsen. De gebouwen uit deze periode zijn nog enigszins ruim opgezet en voorzien van de nodige details. Ook verschillen de afmetingen van de stationsgebouwen onderling. Het nieuwe stationsgebouw van Nijverdal is door het gebruik van veel glas vrijwel geheel transparant. Een deel van de gevel aan de straatzijde is van geglazuurd baksteen. Het dak fungeert rondom het gebouw als luifel. Aan de zijkant bevindt zich onder de luifel een trap om het hoogteverschil tussen straat en perron te overbruggen.
Wanneer in 2013 de Salland-Twentetunnel in gebruik wordt genomen, sluit NS het stationsgebouw. In april dat jaar opent de vervoerder in de halfopen tunnelbak, zo’n 500 meter ten westen van het oude station, het nieuwe station van Nijverdal. Op de brug over de perrons komen de minimale stationsvoorzieningen bestaande uit twee liften naar de zijperrons, een kaartautomaat en enkele bankjes. Beide liften zijn verbonden met een ruime overkapping. Het stationsgebouw uit 1971 is enkele maanden na de opening van het nieuwe station gesloopt.
Op de foto boven dit artikel het ‘ontvangstgebouw’ op de brug over de perrons van Nijverdal op 8 augustus 2015.