In 1881 neemt Haarlem-Zandvoort Spoorweg Maatschappij tussen Haarlem en Zandvoort als eerste Nederlandse lokaalspoorweg in gebruik. Terwijl het begin- en eindpunt van de lijn dan nog een eenvoudig houten stationsgebouw hebben, krijgt het enige tussenstation aan de lijn, Overveen-Bloemendaal een ruim opgezet stenen gebouw. Het gebouw dient niet alleen als stationsgebouw maar ook als postkantoor. Aan beide zijden van het hoge middendeel komt een even hoog vierkant eindgebouw met aan drie zijden een puntgevel. Het middendeel staat aan de straatzijde iets naar achteren. Aan de perronzijde krijgt het gebouw een kap.

Vanaf 1900 heeft Bloemendaal een eigen station aan de spoorlijn Haarlem – Uitgeest en staat het station aan de lijn naar Zandvoort als Overveen in Het Spoorboekje. Vijftien jaar later krijgt het stationsgebouw aan de rechterzijde een moderne rechthoekige goederenloods met een plat dak.

Terwijl de functies van het gebouw in de loop der jaren zijn gewijzigd, is het uiterlijk na de aanbouw van de goederenloods amper veranderd.

Station Overveen Ovn
Opening: 3 juni 1881
Spoorlijn(en): Haarlem – Zandvoort km 2,2
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo

Op de foto boven dit artikel het ruim opgezette stationsgebouw van Overveen op 27 mei 2017.