In 1863 neemt de Nederlandsche Centraal Spoorweg Maatschappij de spoorlijn Utrecht – Hattemerbroek in gebruik. De meeste stations langs de zogenaamde Centraalspoorweg krijgen een standaard stationsgebouw. De ontwerpen zijn verdeeld over drie klassen. Putten krijgt een stationsgebouw van het type derde klasse. Het ontwerp kent een vierkant middendeel van twee verdiepingen met tentdak en aan de voorzijde en één zijgevel een lage vleugel met begane grond en zolder. In 1876 is het gebouw uitgebreid met twee lange zijvleugels met platte daken. In 1892 zijn de daken van de vleugels vervangen door nieuwe daken met een knik.

In 1929 maakt het stationsgebouw plaats voor een nieuw opvallend gebouw. Het asymmetrische gebouw kent hoge puntdaken en een hoge schoorsteen. Aan de straatzijde bestaat het gebouw uit twee delen, terwijl aan de perronzijde drie verschillende delen te zien zijn. Omdat het gebouw aan een doodlopend pleintje staat, komt de entree met opvallende halfronde deur komt aan de zijkant van het naar voren staande bouwdeel. Zo is deze vanaf de Stationsstraat te zien. In het hoge middendeel komen de stationshal met loketten en enkele dienstruimten. In de rechtervleugel komt de wachtruimte en in de linkervleugel komt de goederenafhandeling.

Station Putten Pt
Opening: 20 augustus 1863
Spoorlijn(en): Utrecht – Zwolle km 39,8
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo

In 1972 krijgt het station een voetgangersbrug tussen beide perrons. De brug is van hetzelfde ontwerp als de inmiddels verdwenen bruggen van Hilversum Media Park en Bussum Zuid uit dezelfde periode.

Op de foto boven dit artikel het atypische stationsgebouw van Putten op 20 augustus 2023.