Tijdens de eerste periode van aanleg van spoorwegen door de Staat, maakt de overheid voor de bouw van stations in eerste instantie gebruik van enkele standaardontwerpen, ingedeeld in klassen. Van het kleinste type, het type 5e klasse, zijn begin jaren ’60 van de negentiende eeuw bijna veertig exemplaren neergezet. Ook Reuver krijgt in 1863 een standaard stationsgebouw van het type 5e klasse. Het eenvoudige rechthoekige gebouw is twee verdiepingen hoog en heeft een hoog middendeel met puntgevel dat zowel aan straatzijde als de perronzijde naar voren staat. De Staatsspoorwegen nemen het station bij de opening van het baanvak Venlo – Roermond van Staatslijn E in 1865 in gebruik. Vrijwel alle gebouwen van het type vijfde klasse zijn in de loop der jaren vergroot. Terwijl de meeste gebouwen een extra verdieping krijgen, is in Reuver, net als bij het stationsgebouw van het nabijgelegen Swalmen, de linkervleugel in 1911 vier keer zo groot is gemaakt.
Om de dienstuitvoering op de verbinding te vereenvoudigen, sluit NS in 1938 alle stations tussen Venlo en Roermond. In mei 1940 zijn de stations Tegelen, Reuver en Swalmen echter weer heropend. In mei 1947 zijn de drie stations opnieuw gesloten. Twee jaar later neemt NS ze echter weer in gebruik.
In 1995 is de benedenverdieping van het stationsgebouw omgebouwd tot winkelruimte. De gevel van het middendeel is hierbij aan de perronzijde dichtgemetseld. De zijvleugel is tegelijkertijd weer ingekort naar de oorspronkelijke breedte. In 2008 is het stationsgebouw geheel gerenoveerd en zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat teruggebracht. Sindsdien is het stationsgebouw het enige bewaarde exemplaar van het type vijfde klasse in de originele vorm. Naast de rechtervleugel komt een glazen aanbouw met trappenhuis. In het gebouw is een horecagelegenheid met vergaderruimtes gevestigd.
Op de afbeelding boven dit artikel het compleet gerenoveerde stationsgebouw van Reuver op 9 juni 2012.