In 1952 neemt NS aan de spoorlijn Arnhem – Zwolle station Rheden in gebruik. Het station vervangt min of meer het anderhalve kilometer oostelijker gelegen station De Steeg-Rheden dat in 1947 is gesloten. Op de plek van het nieuwe station bestaat van 1882 tot 1927 al een halte Rheden. Deze halte heeft buiten een eenvoudige dienstwoning geen andere voorzieningen. De woning is in 1965 gesloopt.
Het nieuwe station Rheden krijgt een eenvoudig rechthoekig stationsgebouw met loketten en bagagedepot annex fietsenstalling. In plaats van een wachtruimte komt aan de perronzijde langs het gebouw een overdekte bank. Aan de straatzijde komt een lange plantenbak. Opvallend is de open ‘stationshal’ die is overdekt met een luifel met een V-vormige ondersteuning. Aan de straatzijde krijgt het grotendeels bakstenen gebouw een houten gevel. Begin jaren ’60 is in het verlengde van het stationsgebouw een rijwielstalling gebouwd. Het gebouw is even hoog en breed als het stationsgebouw. De oude fietsenstalling is hierna ingericht als wachtruimte. Ook is de open stationshal dicht gemaakt zodat reizigers niet meer in weer en wind aan het loket hoeven te staan. NS sluit de loketten al in 1969.
Nadat het loket in de jaren ’80 en ’90 weer korte tijd in gebruik is, is het stationsgebouw in 2007 gesloopt om plaats te maken voor parkeerplaatsen. De rijwielstalling bestaat nog altijd en is in gebruik als fietsenzaak.
Op de foto boven dit artikel de voormalige rijwielstalling horende bij het station van Rheden. Het stationsgebouw staat tot 2007 op de plek van de parkeerplaatsen. Rheden, 12 februari 2022.