Het stationsgebouw van Rhenen op 17 november 2012.
Station Rhenen
Rhn
Opening: 18 februari 1886
 
Sluiting: 17 september 1944
 
Heropening: 31 mei 1981  
Spoorlijn(en): Kesteren – Amersfoort km 24,1
Links: Sporenplan  
  NS Stationsinfo  

Bij de tweede en derde aanlegperiode van de aanleg van spoorwegen door de Staat, wordt net als bij de eerste Staatsaanleg bij de bouw van de stationsgebouwen weer gebruik gemaakt van een aantal standaardontwerpen. De nieuwe gebouwen zijn minder streng, vaak asymmetrisch en levendig versierd. In navolging van het stationsgebouw van Hemmen-Dodewaard laten de Staatsspoorwegen langs de lijnen Amersfoort – Kesteren – Nijmegen, Nijmegen – Venlo en Zaandam – Enkhuizen in een periode van vier jaar maar liefst 17 stationsgebouwen in negen varianten van het ontwerp van ‘Hemmen’ bouwen.

In februari 1886 nemen de Staatsspoorwegen de spoorlijn Amersfoort – Kesteren in gebruik. Rhenen krijgt hierbij een unieke variant van het type ‘Hemmen’. Het asymmetrische gebouw heeft een hoog deel dat samen met de korte rechter zijvleugel als woning dient. Zowel het hoge middeldeel met daarin de woning als de wachtkamer 1e/2e klasse krijgen een trapgevel. Links van het middendeel komt een opvallend gedecoreerde ingangspartij met daarboven een balustrad met daarin het bouwjaar 1884. Omdat het station tussen de wachtkamers een buffet krijgt, is het gebouw langer uitgevoerd dan de andere stationsgebouwen van het type.

Het stationsgebouw sluit tijdens de spoorwegstaking van september 1944 en is hierna niet meer voor het reizigersvervoer gebruikt. Het gebouw is in 1957 gesloopt.

Bij de reactivering van de spoorlijn in 1981 wordt Rhenen het nieuwe eindpunt en krijgt het dorp achter het stootjuk van de enkelsporige lijn een eenvoudig rechthoekig haltegebouwtje. In het gebouw zijn enkel een wachtruimte, een loket en enkele dienstruimten aanwezig. Het afgeschuinde dak komt ook bij de andere twee stations aan de ‘Veenendaallijn’ voor.