Het pyramidevormige entreegebouw van het ondergrondse station Rijswijk op 22 oktober 2016.
Station Rijswijk
Rsw
Opening: 3 juni 1847
Spoorlijn(en): Amsterdam – Rotterdam km 65,0
Links: Sporenplan  
  NS Stationsinfo  

In 1965 neemt NS aan de Oude Lijn het station van groeikern Rijswijk in gebruik. In tegenstelling tot vergelijkbare voorstadshaltes die in de daaropvolgende jaren worden geopend, krijgt Rijswijk een ruim opgezet stationsgebouw. Het lage rechthoekige station krijgt naast de loketten ruime verwarmde wachtkamers en een bewaakte fietsenstalling. Ook is een klokkentoren aanwezig. Boven de perrons komen brede luifels. Beide zijperrons zijn verbonden via een voetgangerstunnel.

Het stationsgebouw is in 1994 alweer gesloopt om ruimte te maken voor de spoorverdubbeling van het spoorlijn Den Haag – Delft. Ter hoogte van Rijswijk ligt de spoorlijn in een verdiepte, grotendeels dichte tunnelbak. Het stationsgebouw wordt gevormd door een glazen piramide boven de grote vide waar de trappen en liften naar de perrons afdalen. Rond de piramide komen de diverse stationsfuncties als loketten, winkeltjes en een fietsenstalling. Boven de perrons komt een park met diverse kleine piramides die voor meer daglicht in de tunnel zorgen. Het nieuwe station is in 1996 gereed.