Station Rotterdam Noord op 16 oktober 2017. De blauwe deuren vormden de ingang van de bagageruimte en de rode deuren leidden naar de stationshal.
Station Rotterdam Noord
Rtn
Opening: 1 januari 1901
Sluiting: 1 januari 1914  
Heropening: 4 oktober 1953  
Spoorlijn(en): Utrecht – Rotterdam km 50,9
Links: Sporenplan  
  NS Stationsinfo  

In 1901 neemt de HSM aan de verbindingsboog tussen de Rotterdamse stations Delftse Poort en Maas de halte Hilligersberg in gebruik. Op het hooggelegen perronniveau komt een eenvoudig haltegebouwtje. De halte sluit na dertien jaar weer. In 1953 neemt NS de rechtstreekse verbinding tussen Gouda en Rotterdam Centraal in gebruik. Op de plek van de voormalige halte Hilligersberg komt de nieuwe voorstadshalte Rotterdam Noord. De halte krijgt, deze keer op straatniveau, een modern en functioneel gebouw. De kubistische compositie heeft met een beetje fantasie wat weg van een stoomlocomotief. In het gebouw zijn op de benedenverdieping een stationshal met loket, bagageruimte en -lift ondergebracht. Op de eerste verdieping, ter hoogte van het perron bevindt zich een wachtruimte. Ook de trap tussen straat- en perronniveau bevindt zich binnen de muren van het stationsgebouw. Op beide perrons komen bijpassende wachtruimtes. Deze zijn echter in de loop der jaren gesloopt. Het stationsgebouw zelf bevindt zich nog vrijwel compleet in de originele staat en is dan ook benoemd tot gemeentelijk monument.

Het stationsgebouw van Rotterdam Noord op 26 juli 2015.In de jaren ’70 is rijksweg A20, die ter hoogte van het station parallel aan de spoorlijn ligt, over het stationsplein gebouwd. In 2003 sluit NS het loket en komt buiten het stationsgebouw een nieuwe trap tussen straat- en perronniveau.