Station Rotterdam Zuid op 10 februari 2018.
Station Rotterdam Zuid
Rtz
Opening: 3 oktober 1926
Spoorlijn(en): Breda – Rotterdam km 45,1
Links: Sporenplan  
  NS Stationsinfo  

In 1926 wordt aan de spoorlijn Rotterdam – Dordrecht de halte Feijenoord in gebruik genomen. De halte krijgt langs beide sporen een perron met eenvoudige wachtgelegenheden.

In 1953 krijgt de halte de naam Rotterdam Zuid. Vijf jaar later neemt NS het stationsgebouw in gebruik. Het grotendeels houten gebouw kent strakke belijningen en is gedeeltelijk boven de tunnel onder de sporen en perrons gebouwd. Het V-vormige dak is aan de perronzijde grotendeels in gebruik als luifel. Met de komst van de Rotterdamse metro naar de zuidelijke stadsdelen in 1968 neemt het belang van de voorstadshalte snel af. In 1970 is het dan ook al grotendeels gesloopt. In 1988 wordt het restant van het gebouw gesloopt om ruimte te maken voor de aanleg van de viersporige Willemsspoortunnel.

In 1993 neemt NS de nieuwe viersporige halte Rotterdam Zuid in gebruik. In plaats van de voetgangerstunnel bestaat de halte nu voornamelijk uit een grotendeels glazen traverse. De brug verbindt niet alleen de perrons maar ook verschillende stadsdelen en overspant ook een drukke autoweg.