De Nederlandsche-Westfaalsche Spoorweg-Maatschappij bouwt in 1877 aan de spoorlijn Zutphen – Winterswijk drie dezelfde stationsgebouwen. Zowel in Lichtenvoorde, Vorden als in Ruurlo verschijnt een eenvoudig gebouw bestaande uit een hoog middendeel en twee korte lage vleugels. In 1919 is het stationsgebouw van Ruurlo enigzins uitgebreid. Zo is de linkervleugel verlengd en krijgt het middendeel aan de straatzijde een halve verdieping. In afwijking op het gebruikelijke puntdak krijgt het verhoogde middendeel een schilddak.
In 1980 vervallen de laatste functies van de drie genoemde stations. De stationsgebouwen van Lichtenvoorde en Ruurlo zijn dat jaar gesloopt. Alle drie de stations krijgen eenzelfde abri. De abri van Ruurlo is in het jaar 2000 alweer verwijderd.
In 2012 is het stationsgebied vernieuwd. Als herkenningspunt is een opvallende stalen brug met houten bekleding over de sporen gebouwd. De brug verbindt het stationsplein met een klein parkeerterrein.
Op de foto boven dit artikel het stationsplein met brug te Ruurlo op 22 november 2015.