In december 1865 is het baanvak Nieuwe Diep – Alkmaar van Staatslijn K gereed. In Schagen is tegelijkertijd het standaardstation van het type vijfde klasse in gebruik genomen. Nog geen jaar later krijgt het stationsgebouw een laag voorgebouw dat om de voorgevel en de linker zijkant is gebouwd. In 1907 is de linkerzijde van het gebouw nog verder vergroot zodat er een zeer lange brede vleugel ontstaat.
In 1968 maakt het gebouw plaats voor een nieuw standaardstation. Het zogenaamde plinttype is in de jaren ’60 en ’70 in diverse vergelijkbare plaatsen in verschillende afmetingen neergezet. Het stationsgebouw van Schagen is uiteindelijk het grootste gebouw van het type. rechthoekige gebouw bevat de noodzakelijke voorzieningen als loketten, een ruime wachtgelegenheid en een bagage-afdeling. Het grootste deel van het stationsgebouw is transparant. De gesloten bouwdelen zijn grotendeels met geglazuurde bakstenen uitgevoerd. Tussen het open en het gesloten bouwdeel komt aan de straatzijde een ogenschijnlijk losstaand geveldeel dat in sierverband is gemetseld. Het gebouw staat op een ‘zwevende’ betonplaat om de ruimte tussen straat- en perronniveau te visualiseren. Het platte dak van het station loopt uit in een royale luifel die de gehele betonplaat overkapt en zo tevens de verbinding tussen het stationsplein, het perrons en de toegang tot het gebouw.
Eind jaren ’90 krijgt het station een nieuw breed eilandperron en een reizigerstunnel. Deze is in 2009 doorgetrokken naar de andere zijde van het emplacement. Boven de trappen komt dat jaar aan beide zijden van het station een opvallende grote glazen luifel.
Rond 1900 groeit station Schagen uit tot een belangrijk knooppunt van regionale tramlijnen die, net als de spoorlijn, door de HSM worden geëxploiteerd. Het emplacement is hierbij met diverse sporen en twee extra perrons uitgebreid. Ook komt er een grote tramremise. In 1935 is de lijn naar Van Ewijksluis als laatste opgeheven en is het emplacement weer verkleind.
Op de foto boven dit artikel het stationsgebouw van Schagen op 29 juli 2017. Achter het naar voren staande donkere bouwdeel bevindt zich de toegang tot de bagage-afdeling. Ook is het verhoogde laadperron te zien. Schagen is het laatste station dat van een dergelijke ruimte is voorzien.