Tegelijkertijd met het laatste deel van de Betuwelijn tussen Gorinchem en Dordrecht is in 1885 aan de noordzijde van de brug over de Beneden Merwede de halte Sliedrecht Baanhoek in gebruik genomen. Langs het perron op de hooggelegen spoordijk komt een eenvoudig houten gebouwtje me wachtruimte. Na elf jaar wijzigt de naam van de halte in Baanhoek. NS sluit de halte in 1938. Hierna zijn het perron en de wachtgelegenheid verwijderd.

Tijdens de Watersnoodramp van 1953 is niet alleen het spoor tussen Sliedrecht en Gorinchem beschadigd, maar raakt ook station Sliedrecht per weg onbereikbaar. Op 5 februari neemt NS op de plek van de vroegere stopplaats de provisorische halte Baanhoek in gebruik. Vanaf de halte rijdt enkele weken een vervangende busdienst naar Gorinchem. Ook nadat de treindienst is hervat, blijft de halte in gebruik ter vervanging van het onbereikbare station. Op 9 maart 1953 is station Sliedrecht weer bereikbaar en is de tijdelijke halte gesloten en opgebroken.

In december 2011 is zo’n 100 meter ten noorden van de oude halte de nieuwe halte Sliedrecht Baanhoek geopend. Ook nu kent de halte enkel een perron en een wachtruimte. Voor de bereikbaarheid van het hooggelegen perron is naast een trap ook een lift aanwezig.

Station Sliedrecht Baanhoek Sdtb
Opening: 16 juli 1885
Sluiting: 15 mei 1938
Heropening: 11 december 2011
Spoorlijn(en): Elst – Geldermalsen – Dordrecht km 86,6
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo