In juni 1898 neemt de Utrechtse Lokaalspoorweg Maatschappij de lokaallijn Den Dolder – Baarn in gebruik. In Soest komen maar liefst twee stations en een stopplaats. Aan de zuidkant van het dorp komt de stopplaats Nieuwe Weg. De stopplaats is al snel opgewaardeerd tot echte halte. In 1924 is de halte voorzien van een wachtruimte. Vanaf 1939 staat de halte als Soest Zuid in het Spoorboekje. Elf jaar later krijgt de halte een eenvoudig rechthoekig stationsgebouwtje.

Met de aanpassing van het wegennet ter voorbereiding van de nabijgelegen nieuwbouwwijken is station Soest Zuid in 1963 zo’n 200 meter naar het zuiden verplaatst. Langs het hooggelegen perron komt een standaard haltegebouw. Het eenvoudige, functionele ontwerp van een betonskelet, opgevuld met gele strengpersstenen en stalen kozijnen is diezelfde periode nog elf keer elders toegepast. Bij Soest Zuid ontbreekt echter de bagage-afdeling. Door de ligging op het hooggelegen niveau van de spoordijk komt de ingang aan de perronzijde.

Vanaf de zomer van 2019 is het gebouwtje een gemeentelijk monument.

Op de foto boven dit artikel het stationsgebouw van Soest Zuid op 9 mei 2021.

Station Soest Zuid Stz
Opening: 27 juni 1898
Spoorlijn(en): Den Dolder – Baarn km 5,2
Links: Sporenplan
NS Stationsinfo